Edebiyat Fakültesi
EDEBİYAT FAKÜLTESİ’NE GENEL BAKIŞ
Üniversitemizin en eski ve en büyük fakültelerinden biri olan Edebiyat Fakültesi, Sosyal Bilimler ve Dil alanlarında eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetlerini 21 bölüm ve 8 araştırma merkezi ile sürdürüyor ve 40 diploma programından mezunlar veriyor. Fakültemiz, hem ulusal hem de uluslararası ölçekte bilime ve eğitime katkılarıyla, yetiştirdiği bilim insanları ve öğrencileriyle toplumsal saygınlık kazandı. 35.673 metrekarelik bir alana sahip Edebiyat Fakültesi binasında, 1 fakülte kurulu salonu, 1 öğrenci kantini, 26 derslik ve 11 amfi bulunuyor. Ayrıca, Fakülte Genel Kitaplığı, 5 ihtisas kitaplığı ve 10 laboratuvar (Dil Laboratuvarı, Gemi Konservasyon Laboratuvarı, Taşınabilir Kültür Varlıkları Laboratuvarı, Prehistorya Laboratuvarı, Deneysel Psikoloji Laboratuvarı, Arap Dili Laboratuvarı, Antropoloji Laboratuvarı, Coğrafya Laboratuvarı, Halk Bilimi Laboratuvarı) bulunuyor.
Fakültemizde günümüzde, çeşitli indekslerde taranan toplam 19 dergi yayımlanmaktadır. Bu dergilerden 8’i WoS, 13’ü TR Dizin ve 5’i Scopus indekslerinde yer alıyor.
Fakültemizin temel misyonu, insanlığın dil, düşünce ve kültür dünyasını disiplinler arası iş birliği çerçevesinde araştırmak, geliştirmek ve elde edilen bulguları toplumla paylaşmaktır. Fakültemiz, ülkemizin kültür ve eğitimdeki köklü liderliğini sürdürerek, uygarlıkların buluştuğu İstanbul’da dünyanın önde gelen eğitim ve bilim merkezlerinden biri olarak varlığını sürdürüyor.
DEKANIN MESAJI
Üniversite tercihi yapacak sevgili öğrencilerimiz, geleceğinizi şekillendirecek olan üniversite tercih aşamasına geldiniz. Bu çok özel seçimleriniz arasında biz de olmak isteriz. Tarihin kalbinde eğitim almak, bu havayı solumak için şimdi Edebiyat Fakültesi zamanı.
İstanbul Üniversitesi, ülkemizin en eski, en köklü ve en büyük üniversitesidir. Edebiyat Fakültesi de bu üniversitenin en büyük fakültesidir. Edebiyat Fakültesi bugün itibarıyla 40 programda eğitim-öğretim yapmakta ve diploma vermektedir. Bu çeşitliliğe örnek olarak; tarih, coğrafya, felsefe, sanat tarihi, arkeoloji, bilim tarihi gibi bölümlerimiz sosyal bilimler alanları ile bunun dışında batı dillerinden doğu dillerine uzanan çeşitlilikte dil ve edebiyat dersleri verilmektedir. Fakültemiz bu eğitim-öğretimi bu denli çeşitlilikte sağlayabilmek için de güçlü bir eğitim-öğretim kadrosuna sahiptir. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Türkiye’de en çok öğretim üyesini barındıran fakültelerin başında gelmektedir. Bu sayı sadece nicelik bakımından değerlendirilemez. Fakültemizin öğretim üyelerinin her biri kendi alanında Türkiye’de ve dünyada tanınan nitelikli bilim insanlarıdır. Mezunlarımız, sözü edilen çeşitlilikteki eğitim-öğretim programlarından mezun olarak ülkemizin çeşitli bilim, kültür ve kamu kurumlarında önemli pozisyonlarda çalışmaktadırlar. Bunun dışında milli eğitim camiasında da önemli sayıda mezunumuz, öğretmenlik formasyonu almış mezunlarımız, görev yapmaktadır. Üniversiteler aynı zamanda kültürel mekanlar olarak da önemlidir; İstanbul’da tarihi yarımada üzerinde, İstanbul Üniversitesi’nin tarihi kampüsü içinde yer alan fakültemizin tercih edilme sebeplerinden birisi de bu tarihi mekânsal önemidir. Kültür ve dil eğitimi yapan bir fakültenin tam da olması gereken konumdadır. Çünkü öğrencilerimiz müzelere, dünyaca ünlü tarihi eserlere ve nadir yayınları barındıran çok sayıda kütüphaneye ki bunların bazıları da bizim üniversitemiz ve fakültemiz bünyesindedir, çok yakın bir lokasyonda eğitim-öğretim görmektedirler. Bu da öğrencilerin akademik anlamda kendilerini geliştirmelerinin yanında entelektüel ve kültürel anlamda da geliştirmeleri için önemli bir ayrıcalıktır. Bunun dışında fakültemizde yine 40’tan fazla öğrenci kulübü faaliyet göstermektedir. Bu kulüpler vasıtasıyla öğrencilerimizin birbirleriyle iletişim halinde hem akademik hem sosyal hem de entelektüel iletişimlerini sağlamalarına destek olmakta, kendilerini ifade etmelerine imkân sunmaktayız. Fakültemizin bazı bölümlerinde zorunlu staj, bazı bölümlerinde isteğe bağlı staj yapılabilmektedir. Bunun için Rektörlüğümüze bağlı olarak kurulmuş olan Kariyer Geliştirme Merkezi, öğrencilerimize rehberlik etmektedir. Diğer taraftan üniversite eğitiminde günümüzde geçerli olan önemli bir husus da disiplinler arası olabilmektir. Bu anlamda bizim fakültemize gelecek öğrenciler çok şanslıdır. Çünkü çeşitli programlarımızın birine öğrenci olarak gelebilmişler ise çift ana dal ve yan dal yapma şansını elde ederek farklı bir bölümden daha diploma alarak mezun olmak ve hayata daha donanımlı, birikimli ve alternatifli olarak atılma imkanını bulabileceklerdir. Fakültemizde, Erasmus, Mevlana ve Farabi değişim programlarıyla öğrenci ve öğretim üyesi değişimi yapılabilmektedir. Bu hareketliliği sağlamak üzere yetmişin üzerinde yabancı ülkeyle Erasmus anlaşmamız bulunmaktadır. Öğrencilerimiz bu yolla farklı ülkelerde değişik üniversitelerde değişik hocalarla eğitim-öğretimi tecrübe etme ve kendilerini geliştirme imkânı bulabileceklerdir. Bu saydıklarımızın daha fazlasını yaşamak, fakültemizin tarihi, kültürel ve öğretim üyesi zenginliğinden faydalanabilmek için bütün üniversite adaylarını fakültemizi tercih etmeye davet ediyoruz.
Prof.Dr. Sevtap KADIOĞLU
TARİHÇE
Üniversitemizin tarihi, Fatih Sultan Mehmet’in 1453 yılında İstanbul’u fethetmesinden hemen sonra kurduğu Medaris-i Semaniye (Sahn-ı Semân) adlı eğitim kurumlarına kadar uzanıyor. Bu nedenle, Edebiyat Fakültemiz’de de o yıllarda kurulmuş olduğu kabul ediliyor.
Üniversitemizin Batı tarzında yeniden örgütlenmesi ise, 1845, 1863, 1869, 1900 yıllarındaki düzenlemelerle gerçekleştirildi. Tanzimat’ın ilânından sonra modern üniversitenin açılması için 21 Temmuz 1846 yılında ilk defa girişimde bulundu, ancak 13 Ocak 1863’te bir açılış programı yapılabildi. Bu girişim sadece konferanslarla sınırlı kalıyor, düzenli bir öğretim gerçekleştirilemiyordu. Açılış konferansında üniversite bünyesinde çeşitli bölümlerin yanında Tarih, Coğrafya ve Felsefe Tarihi gibi derslerin okutulması kararlaştırılıyor.
1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile kurulması planlanan Darülfünun, 20 Şubat 1870’te Darülfünûn-ı Osmanî adıyla resmi olarak faaliyete geçiyor. Darülfünûn-ı Osmanî programında üç bölümden biri Hikmet ve Edebiyat Bölümü olmuştur. Ancak bu bölüm, faaliyete geçmeden 1873 yılında kapatılıyor.
Bir yıl sonra, 1874’te açılan Darülfünûn-ı Sultanî’nin üç bölümünden biri Edebiyat-ı Aliye Mektebi oluyor. Edebiyat-ı Aliye Mektebi, günümüzdeki Edebiyat Fakültesi’nin temelini oluşturuyor. 15 Ağustos 1900’de yapılan düzenleme ile üniversiteye Darülfünûn-ı Şahane adı veriliyor ve Edebiyat Fakültesi de açılıyor. Bu yıl, Edebiyat Bölümü’ne ilk defa 25 öğrenci kabul ediyor. İki yıllık olarak planlanan öğretim sonunda, 1902’de yalnızca yedi öğrenci mezun olabiliyordu.
1911’de yapılan düzenleme ile üniversitemiz, İstanbul Darülfünunu adını aldı ve Ulum-ı Şer‘iye, Ulum-ı Hukukiye, Ulum-ı Tıbbiye, Fünun ve Ulum-ı Edebiye Fakülteleri açıldı. 1912-1913 eğitim yılında Ulum-ı Edebiye Bölümü’ne 226 öğrenci kaydoldu. 1915’te kız öğrenciler için İnas Darülfünunu kuruldu ve Edebiyat Bölümü öğrencileri derslerini Edebiyat Fakültesi’nde almaya başlandı. 1919 yılında, İnas Darülfünunu Edebiyat Bölümü’nün kız öğrencilerinin de Edebiyat Fakültesi’nde erkeklerle birlikte ders görmesi kabul edildi. Şükûfe Nihal, 1919-1920 ders yılı sonunda Coğrafya bölümünden mezun olan ilk kız öğrenci oldu.
- Meşrutiyet döneminden itibaren, yabancı uyruklu öğretim üyeleri ve öğrenciler İstanbul Darülfünunu’na kabul edilmeye başlandı. 1919 yılında, İstanbul Darülfünunu hem bilimsel hem de idari açıdan özerklik kazandı. İhtisaslaşma daha düzenli bir şekilde gerçekleştiriliyor ve Edebiyat Fakültesi’nde bölüm diplomaları verilmeye başlandı.
Fakültemiz 1922’de öğrencileri ile öğretim üyesi Yahya Kemal tarafından, Mustafa Kemal Atatürk’e fahrî profesörlük payesinin verilmesi teklif ediliyor, 13 Kasım 1922 tarihinde yapılan Fakülte Kurulu’nda bu teklif onaylanıyor. 31 Mayıs 1933 tarihli kanun ile İstanbul
Darülfünun’un adı İstanbul Üniversitesi olarak değiştiriliyor ve 1 Ağustos 1933’te yürürlüğe giren kanunun ardından fakültemiz bugünkü biçimiyle faaliyet göstermeye başlıyor. Kuruluş aşamasında öğretim üyesi kadrosu 6 profesör, 6 aday profesör, 4 muallim ve 5 yabancı profesörden oluşuyordu. Zamanla, özellikle Alman öğretim üyeleriyle birlikte öğretim üye ve yardımcılarının sayısı artıyor. Başlangıçta serbest dersler ve konferanslar şeklinde sunulan Sanat Tarihi, Antropoloji gibi disiplinler zamanla bölüm haline gelirken, Pedagoji, Psikoloji ve Sosyoloji gibi disiplinler ayrı kürsüler olarak yapılanıyor. 6 Kasım 1981 tarihli ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kurulu Kanunu ile üniversitelerin yeniden yapılandırılması öncesinde, fakültemizde 19 bölümde 39 kürsü ve uzmanlık alanı bulunuyordu. Fakültemiz kuruluşundan itibaren sırasıyla Sultanahmet, Çemberlitaş, Galatasaray ve Beyazıt’ta Zeynep Hanım Konağı’nda faaliyet gösteriyor. Kısa bir süre Fındıklı’daki Hatice Sultan Sarayı’nda hizmet verdikten sonra, 1951’de mevcut Fen ve Edebiyat Fakülteleri binasına taşınıyor. Bu binalar Mimar Emin Onat ve Sedat Hakkı Eldem tarafından inşa edildi.
AKADEMİK KADRO
Fakültemiz bugün itibariyle sayısı on yedi bini bulan öğrencisi ve 127 Profesör, 69 Doçent, 124 Doktor Öğretim Üyesi, 7 Öğretim Görevlisi ve 127 Araştırma Görevlisi olmak üzere toplam 454 Öğretim elemanı ile faaliyetlerini sürdürüyor.
BÖLÜMLERİN TANITIMI
ALMAN DİLİ VE EDEBİYATI
Alman Dili ve Edebiyatı bölümü, 1933 yılında Romanoloji’nin bir alt dalı olarak kuruluyor, 1942 yılında ise Romanoloji’den ayrılarak Alman Filolojisi adıyla bağımsız bir bölüm haline geliyor. Bu program, lisans, yüksek lisans ve doktora seviyelerinde eğitim sunuyor. Bölümün amacı, öğrencilere Alman dili, edebiyatı ve kültürü çerçevesinde kültürlerarası ve disiplinler arası bir bakış açısı kazandırıyor. Öğrenim dili Almanca olup, öğrencilerin dersleri takip edebilmesi için ileri düzeyde Almanca bilgisine sahip olmaları gerekiyor. Almanca bilgisi yetersiz olan öğrenciler için 2012-2013 öğretim yılından itibaren hazırlık sınıfında Almanca eğitimi veriliyor. Ayrıca, programda öğrencilerin gerekli şartları sağlamaları durumunda çift anadal ve yandal fırsatları da sunuyor.
AMERİKAN KÜLTÜRÜ VE EDEBİYATI
1982 yılında, Yüksek Öğretim Kurulu kararıyla “Amerikan Dili ve Edebiyatı” adıyla ilk öğrencilerini kabul eden Anabilim Dalımız, 1987 yılında adını “Amerikan Kültürü ve Edebiyatı” olarak değişiyor ve bu isimle eğitim faaliyetlerini sürdürüyor. Lisans, yüksek lisans ve doktora düzeylerinde eğitim veren bölümümüz, uluslararası üniversitelerdeki benzer programlarla uyumlu bir müfredat sunuyor. Program, edebiyat, kültür ve tarih alanlarında dersler içeriyor. Lisans seviyesindeki misyonumuz, edebiyatın dünyaya ve hayata dair önyargıları sorgulayan dönüştürücü işlevinden yararlanarak Amerikan kültürü ve tarihini eleştirel bir bakış açısıyla inceleniyor. Bu misyon doğrultusunda vizyonumuz, öğrenciler ve araştırmacılar yetiştirerek tarihsel, kültürel ve edebi ürünleri karşılaştırmalı bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini sağlamak ve uluslararası akademik dünyada yenilikçi katkılarda bulunacak çalışmaları desteklemektedir.
ANTROPOLOJİ
Sosyal Antropoloji ve Etnoloji kürsüsü, 1960 yılında Profesör Dr. Mümtaz Turhan’ın öncülüğünde kuruluyor ve başkanlığı, Society for Applied Anthropology’nin eski başkanı olan Amerikalı antropolog Prof. C.W.M. Hart’a veriliyor. Prof. Hart’ın 1969’da ülkesine dönmesinin ardından, 1987 yılına kadar kürsü başkanlığı görevini Prof. Dr. Nephan Saran üstleniyor. Yirminci yüzyılın başlarında kendine özgü yöntem ve bakış açılarıyla gelişen Antropoloji, kültürün yaratıcı unsuru olan insanı ana kültür grupları ve alt kültürel yapıların detaylarına odaklanarak inceliyor. Bölümün kuruluş amacı, öğrencilere teorik bilgi vermenin ötesinde, doğal ve sosyal sorunların arkasındaki faktörleri tespit etmeye yönelik araştırma yöntemlerini uygulamalı olarak öğretiyor. Antropoloji, insanı anlamaya ve anlatmaya yönelik üç temel sosyal bilim dalından biridir.
ARAP DİLİ VE EDEBİYATI
1938’den önce Edebiyat Fakültesi içinde çeşitli programlarda verilen Arap Dili ve Edebiyatı ile Fars Dili ve Edebiyatı dersleri, 1938 yılında tek bir kürsü altında sunulmaya başlanıyor, 1963 yılından itibaren ise iki ayrı kürsü olarak faaliyet göstermeye devam ediyor. Anabilim Dalımız, Arap ülkeleri ve bu ülkelerin edebi ve kültürel yaşamlarına dair modern ve klasik dönemleri kapsayan bilimsel çalışmalar yapılıyor. Türkiye’de Arap Dili programları arasında köklü ve ilk olan bu program, deneyimli Türk ve Arap akademisyenlerden oluşan güçlü bir öğretim kadrosuna sahip olup, Avrupa ve dünya genelindeki birçok ülkeyle ikili anlaşmalar yapmış olmasıyla dikkat çekiyor.
BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ
İstanbul Üniversitesi’nde bir kütüphanecilik bölümü kurma fikri 1940’ların başlarına kadar uzanmasına rağmen, bu bölüm 1963 yılında Edebiyat Fakültesi bünyesinde “Kütüphanecilik Bölümü” adıyla oluşturuluyor ve 1964-1965 akademik yılında eğitim vermeye başlanıyor. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü’nden sonra Türkiye’de açılan ikinci kütüphanecilik bölümü olma özelliğine sahip oluyor. Uzun geçmişi sayesinde geniş bir birikime sahip olan bölümümüz, öğretim elemanlarının Kütüphanecilik, Arşivcilik, Tarih ve Sosyoloji gibi çeşitli bilim dallarındaki uzmanlıkları ile lisans ve lisansüstü öğrenciler için cazip bir merkez sayılıyor. Bölümümüzde, öğrencilerin teorik bilgilerini uygulamalı olarak pekiştirmeleri amacıyla kütüphane ve arşivde iki zorunlu staj bulunuyor.
BİLİM TARİHİ
Bilim Tarihi Anabilim Dalı İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü içinde, Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) 23 Kasım 1984 tarihli kararı ile kuruluyor, 1985-86 ders yılından itibaren eğitim-öğretim, bilimsel araştırma, yayın etkinliklerine başlanıyor. Araştırma konuları, Eskiçağ’da Anadolu medeniyetlerinden başlayarak Osmanlı ve Cumhuriyet dönemine kadar uzanıyor. Bu çerçevede bilimsel etkinliklerin alt yapısını oluşturan eserler, bilim adamları, bilim kurumları ile bunların toplumdaki yeri ve etkisi, değişik kültürlerden Türkiye’ye bilimsel ve teknik bilginin gelişi, Türkiye ve Avrupa arasında bilimsel ilişkiler mercek altına alınıyor. Bölümün hedefi, bilim tarihi alanında araştırma yapmak, eğitim vermek, fikir alışverişini geliştirmek ve Türkiye’deki bilim ve teknoloji mirasının tanınmasına ve korunmasına katkıda bulunmaktan geçiyor.
COĞRAFYA
Kuruluş tarihi 1915’lerin ötesine uzanan Coğrafya Bölümümüz, 1 Temmuz 1933’te yürürlüğe giren Üniversite Reformu çerçevesinde ve Darülfünun döneminden bu yana devam eden ihtisaslaşma eğilimi sonucunda kürsü (Anabilim Dalı) sistemiyle yeniden yapılandırılıyor. 1936 yılında Fakültede Coğrafya bölümü bünyesinde 4 kürsü kuruluyor: Fiziki Coğrafya, Umumi Coğrafya, Beşeri ve İktisadi Coğrafya ve Türkiye Coğrafyası Kürsüsü. Günümüzde, Fiziki Coğrafya Anabilim Dalı, 3 profesör, 2 doçent ve 2 araştırma görevlisi ile modern coğrafya çalışmalarını Jeomorfoloji, Klimatoloji, Hidrografya, Kartografya, Bitki ve Toprak Coğrafyası, Biyocoğrafya, Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama gibi konularda sürdürüyor. Bölümümüz, ülkemizde coğrafya biliminin gelişim sürecinde öncü rolünü koruyarak, yerel ve küresel ölçeklerde coğrafya biliminin tüm fiziki ve beşeri konularında çözümler üreten ve uygulamalar geliştiren eğitim programları sunuyor. Ayrıca, bilimsel çalıştaylar, konferanslar, sempozyumlar ve kongreler düzenleyerek bilimsel faaliyetleri duyuruyor, bilimsel ve popüler yayınlar yayımlanıp gerçekleştiriliyor. Coğrafya bilimi ve toplum için bilgi üreten, bu bilgilerin tanıtımını, yaygınlaştırılmasını ve kabul görmesini artıran, politika, iletişim, iş dünyası ve eğitim gibi sektörlerde görev alacak bireyler yetiştiren, geniş laboratuvar olanaklarına sahip ve kapsamlı müfredat programına sahip olan Coğrafya Bölümümüz, Türkiye’nin ve dünyanın seçkin üniversitelerinden biri olmayı hedefliyor.
ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI
2011 yılında 41 öğrenci ile eğitim-öğretim hayatına başlayan Bölümümüz, ilk mezunlarını 2015 yılında verdi. Bölümümüzün temel misyonu, Orta Asya başta olmak üzere geniş bir coğrafyada yaşayan Türk lehçelerini, edebiyatlarını ve kültürlerini öğretmek; Türk dünyasının paralel kurumlarıyla eğitim ve kültür alanlarında iş birliği yapmak; bilimsel, edebî ve fikrî eserler üretmek; ve alana hâkim, milletine hizmet eden yetkin bilim insanları ve eğitimciler yetiştirmek oluyor. Bölümümüzde, geniş bir coğrafi alanda varlık gösteren 20 Türk yazı dilinin, edebiyatlarının ve kültürlerinin öğretilmesi, bu alanlarda iletişim kurarak karşılıklı yardımlaşmanın sağlanması ve eser üretilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca, bu sahalarda çalışacak nitelikli bilim insanlarının yetiştirilmesi amaçlanıyor.
ÇAĞDAŞ YUNAN DİLİ VE EDEBİYATI
Türkiye ile Yunanistan arasındaki kültürel ilişkiler çerçevesinde, İstanbul Üniversitesi ve Atina Üniversitesi arasında imzalanan protokol çerçevesinde, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü bünyesinde Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalımız 2000-2001 akademik yılında kuruldu. Bu protokol kapsamında, Atina Üniversitesi Felsefe Fakültesi’nde de Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı oluşturuldu. Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, 2000-2001 eğitim öğretim yılında lisans düzeyinde eğitim vermeye başlıyor. Anabilim Dalı’nın öğretim dili Modern Yunanca ve Türkçe olup, lisans eğitimi süreci bir yıl hazırlık sınıfıyla birlikte toplam beş yıldan oluşuyor. Programın hedefleri arasında; öğrencilerin Yunanca konuşma, yazma, araştırma ve inceleme yeteneklerini geliştirmek, temel dil ve edebiyat bilgilerini kavramalarını sağlamak, Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatının ürünlerini bilimsel ölçütlerle analiz edebilme yeteneği kazandırmak, ileri düzeyde çeviri becerisi geliştirmek ve elde edilen bilgileri meslek alanında uygulayabilecek donanımlı bireyler yetiştirmek yer alıyor.
ÇEVİRİBİLİM
Çeviri Bölümü ve Almanca Mütercim Tercümanlık Anabilim Dalımız, 1992-1993 akademik yılında Prof. Dr. Şara Sayın, Prof. Dr. Akşit Göktürk ve Prof. Dr. Özcan Başkan’ın çabalarıyla kuruldu ve ilk bölüm başkanlığına Prof. Dr. Nilüfer Tapan getirildi. Anabilim dallarımızda çeviri tarihi, çeviri uygulamaları, çeviri karşılaştırmaları, çeviri kuramları, özel alan çevirileri, edebi çeviri, çeviri teknolojileri, uzmanlık bilgisi ve çevirisi ile sözlü çeviri gibi konuları kapsayan bir eğitim ve araştırma süreci mevcuttur. Bölümümüzün amacı, gerçek ihtiyaçlara çözüm üretebilen, inisiyatif sahibi ve kalite standartlarını yükseltebilen nitelikli çeviri uzmanları yetiştirmek ve çeviriyi kültürlerarası iletişim uzmanlığı olarak benimseyen yeni bir mesleki profil geliştirmek hedefleniyor. Bu hedef doğrultusunda, bilgi temeli sağlamak, araştırma çalışmaları yapmak ve kamuoyunu bilinçlendirmek amacıyla çeşitli faaliyetlerde bulunarak, Türkiye’nin toplumsal gelişiminin merkezinde yer alan çeviri eğitimini sürekli olarak ileriye taşımak ve bunu korumak oluyor.
ÇİN DİLİ VE EDEBİYATI
Anabilim dalımız 2010 yılında kurulup, öğrenci alımına 2016 yılında başlıyor. Öğrencilerimiz, dünya nüfusunun en çok konuşulan dilini öğrenerek, Çin edebiyatı, kültürü ve tarihine hakim olarak Sinolog unvanını kazanıyorlar. Türkiye’de Çince hazırlık veren ve eğitim dili yüzde yüz Çince olan tek anabilim dalı olma gururuna sahibiz. Haftalık 25 saat süren hazırlık eğitiminin tamamı, anadili Çince olan eğitmenler tarafından veriliyor. Anabilim dalımızda çift anadal ve yandal imkanları da bulunmaktadır. Bunun için anabilim dalı tarafından yapılan Çince yeterlilik sınavından 70 ve üzeri not almak gerekiyor.
DİLBİLİMİ
Dilbilimi, insanı doğadaki diğer canlılardan ayıran en önemli özellik olan dili ve buna bağlı düşünce yapısını inceleyen bir bilim dalıdır. Ülkemizde özellikle Üniversitemizin öncülüğünde gelişen dilbilim, birkaç üniversitede bağımsız bölüm statüsüne kavuşmuş olup, üniversitemizde 2010 yılında Dilbilimi Bölümü’nün kurulmasıyla bu alanda bağımsız bir birim oluşturuyor. Dilbilimi Bölümü, dili yalnızca dilbilgisi kuralları çerçevesinde değil, diğer bilim dalları ile olan ilişkilerini de bütüncül bir yaklaşımla inceleniyor. Her insan dili, konuşmacıların birbirleriyle iletişim kurmasını, fikirleri, hipotezleri, duyguları ve arzuları ifade etmesini sağlayan bir bilgi ve yetenekler bütünüdür. Dilbilim, bu bilgi sistemlerinin tüm yönleriyle incelenmesini amaçlıyor.
ESKİ YUNAN DİLİ VE EDEBİYATI
1983 yılından itibaren Eski Yunan Dili ve Edebiyatı adı altında akademik faaliyetlerini sürdüren anabilim dalımızın kökeni, Eski Yunan ve Latin filolojilerinden oluşan Klasik Filoloji’nin bir alt disiplini olarak 1930’ların ikinci yarısına dayanıyor. 1933 yılı üniversite reformuyla Klasik Filoloji, İstanbul Üniversitesi’nde ilk kez bir enstitü olarak kurulup ve bu enstitü 1938’de Klasik Filoloji Kürsüsü’ne dönüştürülüyor. 1983 yılında adı Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri olarak değiştiriliyor. Eski Yunan Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı’nın araştırma alanı, Yunan ve Roma uygarlıklarının yayıldığı, günümüzde Anadolu topraklarını da içine alan geniş bir coğrafyada, yaklaşık MS VI. yüzyıla kadar Yunan dilinin farklı lehçeleriyle üretilip olan Eski Yunan literatürünü kapsıyor. Eski Yunan Dili ve Edebiyatı, “Klasik Filoloji”nin, Antik Çağ’dan günümüze kalan Eski Yunanca yazılı metinlerle ilgili bir alt disiplini sayılıyor. Bu metinler, matematik, fizik, tıp gibi temel bilimlerden şiir, retorik, mektup, tarih ve felsefe gibi edebiyatın çeşitli türlerine kadar uzanıyor. Eski Yunan Dili ve Edebiyatı, Eski Yunanca’da yazılmış bu geniş literatürün sunduğu verileri değerlendirmeye ve yorumlamaya odaklanıyor.
FARS DİLİ VE EDEBİYATI
1. Dünya Savaşı sırasında Almanya’dan Türkiye’ye iltica eden şarkiyatçı bilim adamı Helmut Ritter, 1938 yılında Ahmet Ateş ile birlikte İstanbul Üniversitesi’ne bağlı olarak Şarkiyat Enstitüsü’nü kuruyorlar. Dârülfünun olarak bilinen Edebiyat Fakültesi’nde 15 Ağustos 1900’de yapılan düzenlemede hazırlanan ders programında yer alan Arap Edebiyatı ve Fars Edebiyatı dersleri, 1938 yılından itibaren Helmut Ritter’in katkılarıyla Arap-Fars Filolojisi adıyla tek kürsü içinde verilmeye başlanıyor. 1963 yılından itibaren iki ayrı kürsü halinde faaliyet göstermeye başlayan bu bölüm, 1981 yılında 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’nun yürürlüğe girmesine kadar Arap Filolojisi, Fars Filolojisi ve Pakistan Kültürü kürsüleri olarak öğretimini sürdürüyor ve 1994 yılında Urdu Dili ve Edebiyatı’nı bünyesine katarak Doğu Dilleri ve Edebiyatları bölümü içerisinde Fars Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı olarak yerini alıyor. Günümüzde başta İran, Tacikistan ve Afganistan’da konuşulan Farsça, yüzyıllardan beri geniş bir coğrafyada edebiyat ve kültür dili olarak kullanılmakta ve bu dilde sayısız eserler üretiliyor. Anabilim dalının amacı, tarihi gelişim süreci içerisinde Türk kültürüyle yoğun bir şekilde etkileşime girmiş Farsçayı öğretmek ve bu dilde ortaya çıkan ortak kültürü ve yazılı kaynakları araştırıp inceleyecek, tanıtacak ve bilimsel yöntemlerle yayın yapabilecek filologlar yetiştiriyor.
FELSEFE
Üniversitemizin Felsefe Bölümü, Osmanlı’nın Batılı anlamda ilk üniversitesi olan Darülfünun’a dayanıyor. Yaklaşık 1910 yılında Darülfünun bünyesinde bağımsız bir Felsefe Şubesi olarak kuruluyor. 1933 Üniversite Reformu sırasında bazı hocaların tasfiye edilmesinin ardından, İstanbul Felsefe Bölümü Hans Reichenbach tarafından yeniden yapılandırılıyor. Bölümümüz, felsefe tarihinin tüm dönemlerini kapsayan geniş bir konu çeşitliliği sunuyor. Ulusal ve uluslararası kültürel birikimi disiplinler arası işbirliği çerçevesinde ele alıp eleştirel bir tutumla değerlendiren, elde edilen sonuçları felsefi bir bakış açısıyla yorumlayan ve toplumla paylaşan, dünya sorunlarına karşı duyarlı öğrenciler yetiştiren bir kurum olarak görev yapıyor.
FRANSIZ DİLİ VE EDEBİYATI
Fransız Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalımız, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi bünyesinde 1933 üniversite reformu ile kuruluyor. Bölüm, kapsamlı bir eğitim programına sahiptir. Bir yıllık hazırlık sürecinde, Fransızca bilmeyen veya dil bilgisi zayıf olan öğrencilere temel Fransızca eğitimi veriliyor. Birinci sınıftan itibaren, dilbilgisi dersleri ile öğrencilerin Fransızca becerilerini geliştirmeyi sürdürmenin yanı sıra, edebiyat ve dilbilim dersleriyle Fransız edebiyatı, kültürü ve tarihi hakkında derinlemesine bilgi edinmeleri hedefleniyor. Ortaçağ Edebiyatı’ndan başlayarak günümüz 21. yüzyıl edebiyatına kadar, Fransız edebiyat tarihinin tüm aşamaları ve akımları, tiyatro, dilbilim, yazınsal eleştiri ve göstergebilim gibi disiplinler, ders programımızda kapsamlı bir şekilde sunuluyor.
HİTİTOLOJİ
Hititoloji Anabilim Dalımız, Türkiye üniversitelerinde bu alanda eğitim veren iki birimden ilk kurulan oluyor. Atatürk’ün 1933 yılında gerçekleştirdiği Üniversite Reformu çerçevesinde, başlangıçta Sümer-Eti Filolojisi adıyla ve Prof. Dr. Helmuth Theodor Bossert’in önderliğinde çalışmalarına başlıyor, daha sonra 1942-1981 yılları arasında Eski Önasya Dilleri ve Kültürleri Bölümü olarak hem arkeoloji hem de filoloji alanlarında varlığını sürdürüyor. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun yürürlüğe girmesiyle birlikte, bölüm 1981 yılında ikiye ayrılmış ve diller kısmı Hititoloji Anabilim Dalı adı altında Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri Bölümü içinde yer alıyor. Programımızın öğretim üyeleri ve elemanları, Hitit dili ve Hititçe belgeler üzerine yaptıkları çalışmaların yanı sıra, interdisipliner projeler üreterek ve bu projelerde yer alarak arkeoloji ve eskiçağ tarihi alanlarında da faaliyet göstermektedir. Ayrıca, Anadolu Hiyeroglif, Luvice ve Hurrice belgeleri üzerine bilimsel çalışmalar ve yayınlar gerçekleştiriyor.
İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI
İngiliz Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Edebiyat Fakültesi’nin en eski birimlerinden biri olup, 1930’ların sonlarına doğru Erich Auerbach ve Halide Edib Adıvar’ın öncülüğünde, Türk kültürü ile İngiliz edebiyatı arasındaki etkileşimi artırmak amacıyla kuruluyor. Bölümün ilk kuşak öğretim üyeleri arasında Vahit Turan, Mina Urgan, Berna Moran, Tatyana Moran, Sencer Tonguç, Özcan Başkan, Cevat Çapan ve Akşit Göktürk gibi isimler yer alırken; Lale Akalın, İnci Birdal, Murat Belge, Oya Berk, Nebile Direkçigil, Zeynep Ergun, Nural Yasin ve Murat Seçkin gibi akademisyenler de sonradan bölüme katkıda bulunuyor.
Bölümümüz, araştırma üniversitesi olarak öğrencilere araştırma fırsatları sunmanın yanı sıra, çeşitli başvurular, davetler ve Erasmus+ programları ile öğrenci ve akademik kadroya yurt dışında araştırma yapma imkânları tanınıyor. Akademik kadro, uzmanlık alanlarında yeni araştırma projelerine yoğunlaşmayı hedeflerken, bu doğrultuda öğrenci yetiştirmeye devam ediyor.
Bölümümüz, araştırma üniversitesi statüsündeki birim olarak öğrencilere çeşitli araştırma olanakları sunmanın yanı sıra, başvurular, davetler ve Erasmus+ programları aracılığıyla öğrenci ve akademik kadronun yurt dışında araştırma yapabilmelerine olanak tanıyor. Akademik kadro, uzmanlık alanlarında yeni araştırma projeleri geliştirmeyi ve bu çerçevede öğrenci yetiştirmeyi sürdürmeyi planlıyor ve devam ettiriyorlar.
İSPANYOL DİLİ VE EDEBİYATI
İspanyol Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı 1986-87 döneminde eğitim-öğretim faaliyetine başlamıştır. Kuruluş aşamasında Prof. Dr. Gül Işık ve Okt. Dr. Ricardo Campos Bloss önemli rol oynamışlardır. Türk ve İspanyol öğretim kadrosuyla güçlenen Ana Bilim Dalı, öğrenci sayısını arttırmış, 1995-96 döneminde Yüksek lisans eğitimi, 1998 yılında Doktora eğitimi vermeye başlamıştır. 2015-2016 dönemi itibariyle hazırlık eğitimi uygulamasına geçilmiş ve lisans eğitim süresi 1+4 yıl olmuştur. Daha önce derslerin %30’u İspanyolca olacak şekilde eğitim veren Ana Bilim Dalı, Lisans Programı olarak 2021-2022 güz yarıyılından itibaren %100 İspanyolca eğitim vermeye başlamıştır. Günümüzde Prof. Dr. Mehmet İlgürel başkanlığında bulunan ana bilim dalı; uluslararası anlaşmalarını, bilimsel faaliyetlerini arttırarak sürdürmekte, donanımlı kadrosu ve kaliteli eğitimiyle her geçen yıl daha fazla talep görmektedir.
Ana Bilim Dalı, gerek eğitim sektöründen gerekse ülkemizle ilişkileri giderek artan İspanyolca konuşulan ülkelerin konsolosluklarından, büyükelçiliklerinden ve uluslararası ticaret sektöründen her yıl artarak gelen istihdam taleplerini layıkıyla karşılamaya gayret göstermektedir.
İTALYAN DİLİ VE EDEBİYATI
1969’dan beri Fransız ve Roman Dilleri ve Edebiyatları Bölümümüz çerçevesinde seçmeli Yardımcı Sertifika veren birimimiz, 1978’de İtalyan Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı adı altında ilk öğrencilerini alarak, dört yıllık dil ve edebiyat eğitimine başlıyor. Anabilim Dalı’nın kurumlaşması için, Türk uyruklu öğretim görevlilerinin yetiştirilmesi amaçlanmış; bu nedenle ilk kez 1986-1987 öğretim yılında Yüksek Lisans, 1995-1996 öğretim yılındaysa Doktora Programı açılarak Anabilim Dalı’ndaki araştırma görevlilerinin yetiştirilmesi öncelikli hedef olarak belirleniyor. 2005-2006 öğretim yılından itibaren Avrupa Birliği Ortak Başvuru Metni gözetilerek hazırlanan dört yıllık lisans programı sonunda, öğrencilerin C1 düzeyine ulaşabilmeleri hedefleniyor. 2015-2016 eğitim-öğretim yılından itibaren Yabancı Diller Yüksek Okulu bünyesinde iki yarıyıldan oluşan İtalyanca hazırlık programı açılıyor. İtalyan Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, lisans ve yüksek lisans programları düzeyinde İtalyan dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanında eğitim veren bir birimdir. İtalyanca hazırlık programında öğrencilerimize, temel dil becerilerini kazandırmayı hedefleyen okuma, yazma ve konuşmaya yönelik dilbilgisi ve dil çalışmaları dersleri veriliyor.
KLASİK ARKEOLOJİ
Klasik Arkeoloji Anabilim Dalı 1946 yılında Ord. Prof. Dr. Arif Müfid Mansel tarafından “Klasik Arkeoloji Kürsüsü” adı altında kuruluyor. Eski Yunan ve Roma uygarlıklarını, günümüze bıraktıkları kalıntılar ışığında inceleyen Klasik Arkeoloji disiplininin yanına, bir dönem, tarihöncesini ele alan prehistorya disiplini de ekleniyor. Fakat 1982 yılında Klasik Arkeoloji Kürsüsü, Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü içinde ayrı bir anabilim dalı olarak yerini alıyor. Anabilim dalımız tarafından iki önemli bilimsel kazının başkanlığı yürütülüyor: Perge Kazısı ve Nif Dağı Kazısı.
KORE DİLİ VE EDEBİYATI
Kore Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalımız, 2016 Eylül ayında kuruluyor ve aynı yıl öğrenci almaya başlıyor. Anabilim Dalımız, Kore dilinin yanı sıra Kore tarihi, Kore edebiyatı, Kore kültürü gibi konularda çeşitli akademik ve kültürel faaliyetler düzenleyerek bu alanların ülkemizde tanıtılmasını ve araştırılmasını sağlamayı hedefliyor. Anabilim Dalımız, Kore dilinin öğretilmesinin yanı sıra Kore tarihini, Kore klasik ve modern edebiyatını, Kore kültürünü tanıtarak bu alanlarda yazılmış önemli kaynakları incelemeyi ve bu alanlarda araştırmalar yaparak bunların tanıtılmasını sağlıyor. Amacımız sadece bu alanlarda öğretim vermek değil aynı zamanda iki ülke arasında köprü görevi görecek donanımlı bireyler yetiştirmek hedefleniyor.
LATİN DİLİ VE EDEBİYATI
Latin Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalımız, klasik metinleri filolojik yöntemle inceler, değerlendirir ve yorumlar. Başta gramer ve edebiyat olmak üzere tarih, siyaset, felsefe gibi alanları da kapsayacak şekilde antikçağ kültürü üzerine bilimsel araştırmalar yürütülüyor. Latin Dili ve Edebiyatı, evrensel bilim, felsefe, edebiyat ve sanat dili olan Latinceyi çağdaş yöntemlerle öğreterek öğrencilerimize antikçağ metinlerini özgün dilinde anlayabilecek, bu metinleri çevirebilecek ve yorumlayabilecek donanımı kazandırmayı, Batı uygarlığının temeli olan antikçağ edebiyat ve kültür dünyasına hakim, bilimsel ve felsefi düşünme yetisine sahip filologlar yetiştirmeyi hedefliyor.
LEH DİLİ VE EDEBİYATI
Leh Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalımız, Slav Dilleri ve Edebiyatları Bölümü çatısı altında 1992-1993 yılında eğitim-öğretim faaliyetlerine başlıyor. 2000-2001 eğitim-öğretim yılından itibaren öğrenci alımına ara veriliyor. Ancak 2014-2015 eğitim-öğretim yılı itibariyle tekrar öğrenci alımına başlanıyor. 2018-2019 bahar yarıyılı itibariyle Polonya Araştırmaları Tezli Yüksek Lisans Programı, anabilim dalı bünyesinde lisansüstü eğitime başlanıyor. Anabilim dalı olarak aynı zamanda Polonya ile ilgili farklı disiplinlerde “Dil, Edebiyat, Tarih ve Kültür” alanlarında bilimsel araştırmalar ve çalışmalar yapılmakta ve ortak etkinliklerde bulunuyor. Polonya’nın çeşitli üniversiteleriyle iş birliği içerisinde bilimsel ve eğitim-öğretim faaliyetleri yürütülüyor.
MÜZECİLİK
Müzecilik Bölümümüz, 2009 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi bünyesinde kuruluyor. Bölümümüz, ülkemizde lisans düzeyindeki ilk onaylı Müzecilik Bölümüdür. 2009 yılında Müze Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Bilim Dalı açılıyor. 2011 yılında Kültürel Miras Alanlarının Yönetimi Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı, 2012 yılında Müze Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı ve Müze Yönetimi Tezsiz Uzaktan Eğitim Programları açıldı.
PROTOHİSTORYA VE ÖNASYA ARKEOLOJİSİ
Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi Anabilim Dalı, 1981 yılında 2547 sayılı YÖK Yasası ile Eski Önasya Dilleri ve Kültürleri Bölümü’nden ayrılarak Hititoloji Anabilim Dalı ile birlikte farklı bölümlerde işlevini sürdürmeye başladı. Anabilim Dalımız’da sırasıyla Prof. Dr. Refik Duru, Prof. Dr. Önder Bilgi, Prof. Dr. Turan Efe ve Prof. Dr. Gülsün Umurtak anabilim başkanlıklarını yürüttüler. Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi Anabilim Dalı, insanlığın Önasya’da geçirdiği kültürel evrimi ve bıraktığı arkeolojik belgeleri, tarımın ve hayvan evcilleştirmenin başladığı ve ilk yerleşik hayata geçildiği dönem olan Neolitik Çağ’dan (yaklaşık olarak M.Ö. 10.000) Demir Çağı (M.Ö. 1.200-330) sonuna kadar olan zaman diliminde, Anadolu öncelikli olmak üzere tüm Önasya coğrafyasında (Mezopotamya, Suriye, Filistin, Mısır, İran, Kafkasya, Kıta Yunanistan, Ege Adaları, Kıbrıs, Balkanlar) çağdaş, bilimsel ve etik değerler ile disiplinler arası ve uluslararası işbirliği temelinde inceliyor.
PSİKOLOJİ
İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü, Türkiye’de psikoloji bilimini üretmek, yaygınlaştırmak ve psikolog yetiştirmek amacıyla kuruldu. Kuruluşundan bugüne taşıdığı alanında öncü olmak vizyonuyla, bilimsel araştırma ve yayınlarıyla ulusal ve uluslararası camiada tanınan ve yetkin psikologlar yetiştiren bir kurum olmayı hedefleyen bölümümüzün tarihi oldukça köklü ve çeşitlidir. 1919 yılında, Umumi Psikoloji Kürsüsü başına getirilen M. Şekip Tunç ile birlikte psikoloji eğitimi başlıyor. 1937 yılında W. Peters tarafından Tecrübi Psikoloji Kürsüsü oluşturuluyor. Bu yıldan itibaren W. Peters ve M. Turhan’ın çalışmaları ile tecrübi psikolojinin kurumsallaşması sağlanıyor, bir Psikoloji Kütüphanesi ve Psikoloji Laboratuvarı kuruluyor. Bölümümüz, 2014 yılında Yüksek Öğretim Kurumu tarafından yetkilendirilmiş olan Türk Psikologlar Derneği tarafından akredite edilmiştir ve hem bilimsel üretim hem de öğretim süreçlerinin düzenlenmesi bakımından yeterli niteliklere sahip olduğunu belgeleniyor. Ülkemizde kurulan ilk psikoloji bölümü olan ve ilk mezunlarını verdiği 1938 yılından bu yana bu bilimin gelişimine hizmet veren bölümümüz, 21. yüzyılda da niteliklerini geliştirmeye devam ederek çalışmalarını sürdürülüyor. Bölümümüzde Deneysel Psikoloji, Uygulamalı Psikoloji, Sosyal Psikoloji ve Gelişim Psikolojisi alanında uzmanlaşmış kadromuz tarafından dersler verilmekte ve akademik çalışmalar yürütülüyor.
RUS DİLİ VE EDEBİYATI
Rus Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı 1992 yılında Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü içinde kuruldu. 2000-2001 eğitim-öğretim yılında Hazırlık sınıfı faaliyete geçirilmiş ve eğitim-öğretim süresi 5 yıla çıktı. Aynı yıl Rus Dili ve Edebiyatında Yüksek Lisans ve Doktora programları açılıyor. Anabilim Dalı öğretim üyeleri tarafından ağırlıklı olarak dil, kültür ve edebiyat alanında pek çok bilimsel çalışma yayınlanmakta, ulusal ve uluslararası projeler yürütülüyor ya da katkı veriliyor. Lisans programımızda, alanında uzman ve deneyimli öğretim elemanları tarafından uygulanan 1 yıl süreli yoğun Hazırlık eğitimi sayesinde öğrencilerin dil becerileri kısa sürede geliştiriliyor. Bunun yanı sıra öğrencilerimiz eğitimleri süresince orta ve ileri seviye dil derslerine devam etmekte ve ayrıca uzman öğretim üyeleri tarafından yürütülen kültür, edebiyat ve sanat derslerini yeterli düzeyde görme fırsatına sahip oluyorlar. Anabilim Dalımızın Rusya’nın köklü üniversiteleri ile ikili anlaşmalara sahip olması da öğrenciler için büyük bir fırsat oluşturuyor. Gerekli koşulları sağlayan öğrencilerimiz bir ya da iki dönem boyunca Rusya’daki üniversitelerde sene kaybetmeden öğrenim görüyorlar. Ayrıca, Anabilim Dalımız Erasmus programına büyük önem veriyor ve mevcut anlaşmaları sürekli olarak günceller; yeni anlaşma olanaklarını da takip ediyor.
SANAT TARİHİ
Alanında ülkemizin ilk ve en köklü kurumu olan İstanbul Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü 1943 yılında Ernst Diez başkanlığında kuruldu. Bölümümüzün ilk akademik kadrosu Mazhar Şevket İpşiroğlu, Oktay Aslanapa, Arif Müfit Mansel ve Semavi Eyice tarafından oluşturuluyor. 1960’lı yıllarda bölümümüzde Türk ve İslam Sanatı, Estetik ve Sanat Tarihi, Bizans Sanatı olarak üç ayrı kürsü halinde programlama yapılıyor; bir dönem Arkeoloji Bölümü ile ortak bir program çerçevesinde faaliyetler sürdürülüyor. Günümüzde lisans eğitimine Türk İslam Sanatı, Bizans Sanatı ve Genel Sanat Tarihi olmak üzere üç anabilim dalı barındıran bir bölüm olarak devam ediliyor. Lisansüstü eğitim olanaklarımız ise tezli yüksek lisans ve doktora programları ile sağlanıyor.
SOSYOLOJİ
Temelleri 1914’te Ziya Gökalp’in öncülüğünde atılan İÜEF Sosyoloji Bölümü, Avrupa’nın ikinci, Türkiye’ninse ilk ve en köklü sosyoloji kürsüsüdür. Kurulduğu günden itibaren Ziya Gökalp’ten Hilmi Ziya Ülken’e, Baykan Sezer’den akademik faaliyetlerini ve üretimlerini halihazırda bölümümüz bünyesinde yürüten mevcut öğretim üyelerinin çalışmalarıyla daima geçmişi güncellemek suretiyle dünümüzü, bugünümüzü ve geleceğimizi aydınlatan pek çok ciddi akademik ürün ve yaklaşım ortaya koyma başarısını gösterdi. Bölümümüz, kent problemlerinden toplumsal değişmeye, toplumdaki sosyal ve ekonomik eşitsizliklerin incelenmesinden iletişim sosyolojisine, edebiyat ve kültür incelemelerinden din sosyolojisine, toplumsal yapıdan gündelik hayatın sosyolojisine, toplumsal değişmeden dünyada ve toplumumuzda yaşanan güncel gelişmelere ve yeniliklere varıncaya dek toplumsal hayatın tarihsel ve güncel çeşitli boyutlarını inceleme konusu yapıyor. Öğrencilerin toplumsal hayatın bu çeşitli veçhelerine ilişkin ilgilerini teşvik etme ve bu konularda derinleşmelerine katkı sağlayacak kuramsal ve yöntemsel araçlarla donanımlarını artırma doğrultusunda bir öğretim faaliyeti yürütülüyor.
TARİH
Temelleri 1845 yılına kadar dayanan Tarih Bölümümüz, esas şeklini 1919 yılında almaya başlıyor. 1919’da yapılan yeni düzenleme ile Tarih Bölümü’nün iyice şekillendiği görülüyor. “Medrese” olarak adlandırılan fakültenin ders programında bölümün dersleri şunlar oluyor: Tarih-i Siyasi, Türk Tarihi, İslam Kavimleri Tarihi, Türkiye Tarihi, Avrupa-Türkiye Münasebetleri Tarihi, Ortaçağ’da Şark Kavimleri Tarihi, Kadim Şark Kavimleri Tarihi, Kadim Yunan ve Roma Tarihleri. Büyük Üniversite Reformundan sonra bölüm olarak varlığını koruyan Tarih Bölümü bu dönemde Tarih Disiplini olarak adlandırılıyor. İlerleyen yıllarda Avrupa’dan mülhem çağ sistemine geçiliyor. 1946’dan itibaren bölüm içinde anabilim dalı niteliğinde “kürsü sistemi” uygulanmaya başlanıyor. Son dönemde yapılan düzenlemeler neticesinde, bugün Tarih Bölümünde Eskiçağ Tarihi, Ortaçağ Tarihi, Yeniçağ Tarihi, Yakınçağ Tarihi, Genel Türk Tarihi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi ve Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi olmak üzere yedi anabilim dalı yer alıyor.
TARİH ÖNCESİ ARKEOLOJİSİ
Tarihöncesi Arkeolojisi (Prehistorya) Anabilim Dalı başlangıçta Arkeoloji Bölümü içerisinde yer aldı. 1948 yılında bölüme asistan olarak giren Halet Çambel, Kurt Bittel’in de desteğiyle 1950’li yılların başında o dönemdeki adıyla Prehistorya Kürsüsünü kuruluyor. Tarihöncesi Arkeolojisi (Prehistorya) Anabilim Dalı, insanlık tarihinin en eski bölümünü oluşturan tarihöncesi dönem üzerinde uzmanlaşmış bir akademik birimdir. Anabilim Dalımız, eğitim programıyla ülkemizin gerek duyduğu nitelikli kadroların oluşturulması ve çeşitli alanlarda uzmanların yetiştirilmesi yanı sıra bir sosyal bilim dalı olarak araştırma projeleri, arazi çalışmaları ve bilimsel etkinliklerle arkeolojik bilginin üretimi ve paylaşımına katkıda bulunuyor. Programın amacı; Tarihöncesi arkeoloji eğitimindeki yenilikçi yaklaşımın sürdürülmesi, Tarihöncesi dönemleri toplumun ve bilimin yararına araştırmak olup, Arkeolojideki yeni açılımlara öncülük etmek ve yeni yöntem/yaklaşımları ülkemize kazandırmak için yaratıcı ve yenilikçi çalışmalara devam edilerek, Tarihöncesi arkeoloji konusunda yetkin, yeniliklere açık bilim insanları ve uzmanların yetiştirilmesi oluyor.
TİYATRO ELEŞTİRMENLİĞİ VE DRAMATURJİ
Prof. Dr. Zehra İpşiroğlu yönetiminde 1992 yılında kurulan Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümümüz, saptamış olduğu hedeflere ulaşmak ve bölümde görev alacak donanımlı öğretim elemanlarını yetiştirmek için 1992 yılı ve sonrasında uyguladığı yüksek lisans ve doktora programlarında çekirdek öğretim kadrosunu oluşturuyor. Öğretim elemanları yüksek lisans ve doktora programlarına katılan ve başarıyla tamamlayan kişiler arasından seçiliyor. 1994-95 öğretim yılında lisans programı açılıyor ve 1998 yılında ilk mezunlarını veriyor. Prof. Dr. Zehra İpşiroğlu’nun emekli olmasının ardından, akademik çalışmalar ve etkinlikler Prof. Dr. Dikmen Gürün’ün başkanlığında sürdürülüyor. Prof. Dr. Dikmen Gürün’ün de Haziran 2008’de emekliye ayrılmasıyla bölüm başkanlığına Prof. Dr. Kerem Karaboğa atanıyor. 2008 yılı itibariyle, bölümümüz bünyesinde “Tiyatro Eleştirisi ve Teorisi Anabilim Dalı” ve “Dramaturji ve Dramatik Yazarlık Sanatı Anabilim Dalı” olarak iki yeni anabilim dalı açılıyor. Programımızın amaçları arasında; tiyatro tarihi, dramatik edebiyat, eleştiri kuramları ve oyun yazarlığı gibi alanlarda öğrencilerin genel bilgi ve becerilerini geliştirmek, dramaturji ve dramatik yazarlık alanlarında ortaya konacak özgün, çağdaş ve ilerici kültürel ve sanatsal ürünlerle ülkemiz ve dünya tiyatrosuna katkıda bulunmak, tiyatro eleştirisi ve tiyatro kuramı alanlarında ortaya konacak özgün, çağdaş ve ilerici kuramsal ve sanatsal ürünlerle ülkemiz ve dünya tiyatrosuna katkıda bulunmak, ülkemiz oyun yazarlığının mevcut niteliğinin geliştirilmesi için yöntemler oluşturmak ve elde edilen sonuçlar çerçevesinde kuramsal ve pratik ürünler vermek bulunuyor.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Edebiyat Fakültesi’nin en eski bölümlerinden biridir. Edebiyat Fakültesi, Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra Edebiyat, Tarih, Felsefe ve Coğrafya olarak dört bölüme ayrılıyor. Edebiyat Bölümü hem Doğu hem de Batı edebiyatlarının tarihlerini içeriyor. 1933 yılında Üniversitenin Reformu ile Edebiyat bölümünün içerdiği dil birimleri bağımsız bölümler olarak düzenleniyor. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü de bu tarihte kuruluyor. Bölüm başkanı Prof. Dr. Mehmet Fuat Köprülü idi. Dilimizin ve edebiyatımızın başlangıcından bugüne kadar ilerlediği aşamalara bakıldığında, bu aşamalardaki sanat duyuları ve yaratılan eserler, bu eserlerin yaratıcıları bir bütün olarak genç beyinlere aktarılıyor. Bölüm bu bağlamda Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü olarak bilgi ve kültürel bilgisini bugünün ve yarının entelektüellerine, liderlerine, akademisyenlerine aktarmaya devam ederken ve toplumun gelişimi için önemli bir mihenk taşı olmaya devam ediyor. Programın amacı; Türk kültürünün temel unsurları olan Türk dili ve edebiyatı alanında geçmişten günümüze ortaya konulan yazılı ve sözlü ürünleri araştırıp incelemek; elde edilen bilgileri toplumla paylaşmak; diğer kültürlerle olan ilişkilerde belirleyici ve etkin rol oynamak; alanında yetkin bilim adamları ve eğitimciler yetiştirmek hedefleniyor.
UKRAYNA DİLİ VE EDEBİYATI
15 Eylül 2017 yılında açılan Ukrayna Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Türkiye’de açılan ilk Ukrayna Dili ve Edebiyatı programıdır. Anabilim Dalımızın eğitim-öğretim hedefleri arasında; Ukrayna Dili ve Edebiyatı öğreniminde temel kuramsal ve yöntemsel alanların tanıtılması, öğrencilerin mesleki gelişimlerinde Ukrayna Dili ve Edebiyatı öğrenimi konusunda güncel alanlara odaklanmaları, öğretim ve araştırma alanlarında çalışmalar yapmaları ve kendi alanlarında daha ileri gidebilmeleri sağlanıyor. Programda 1 yıl zorunlu hazırlık eğitimi yapılıyor.
URDU DİLİ VE EDEBİYATI
Türkiye’de Urdu Dili eğitiminin başlaması 1915 yılına kadar dayanıyor. 1963 yılından itibaren iki ayrı kürsü halinde faaliyet göstermeye başlayan Doğu Dilleri ve Edebiyatları Bölümü, bu öğretimini 1981 yılında 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’nun yürürlüğe girmesine kadar Arap Filolojisi, Fars Filolojisi ve Pakistan Kültürü kürsülerince sürdürüyor. 1985 yılında Pakistan hükümeti tarafından görevlendirilen Prof. Dr. Gulam Hüseyin Zülfikar’ın Pakistan Kültürü kürsüsünde göreve başlamasıyla Urduca seçmeli ders olarak okutulmaya başlanıyor. 1994 yılında Urdu Dili ve Pakistan Araştırmaları adı altında kurulan Anabilim Dalı, 01.03.1999 tarihinde Urdu Dili ve Edebiyatı adını alarak bugünkü halini alıyor. Günümüzde Pakistan devletinin ulusal dili olan ve Hindistan’ın resmi dilleri arasında yer alan Urduca, Türklerin Hindistan’daki fetihlerini müteakip, o bölgenin mahalli dilleri ile Müslüman askerlerin konuştukları Farsça, Arapça ve Türkçe gibi dillerin karışımı ile ortaya çıkıyor. Günümüzde başta Pakistan ve Hindistan olmak üzere dünyanın değişik ülkelerinde yüz milyonlarca kişi tarafından konuşulan Urduca, yüzyıllardan beri Pakistan ve Hindistan’da edebiyat ve kültür dili olarak kullanılıyor ve bu dilde her sahada sayısız eserler ortaya konuyor. Anabilim Dalımızın gayesi; tarihi gelişim süreci içerisinde yoğun bir biçimde Türk kültürüyle yoğrulmuş Urducayı öğretiyor, bu dilde teşekkül eden müşterek kültürü ve yazılmış olan kaynakları araştırıyor, inceliyor, tanıtıyor ve ilmi usullerle yayın yapabilecek filologlar yetiştirmeye devam ediyor.
ARAPÇA MÜTERCİMLİK VE TERCÜMANLIK
Arapça Mütercim ve Tercümanlık Anabilim Dalı, Edebiyat Fakültemizin Mütercim ve Tercümanlık Bölümü çatısı altında ilk kez 2022 – 2023 eğitim – öğretim yılında öğrenci kabul ederek faaliyetlerine başlıyor. Hâlihazırda lisans birinci ve ikinci sınıf öğrencileri bulunmaktadır ve 2024 – 2025 eğitim – öğretim yılında lisans üçüncü sınıf seviyesi de eklenerek eğitim devam ediyor.
Anabilim Dalımıza DİL puanı ile öğrenci kabul ediyor. Yükseköğretim Kurumları Sınavında (YKS) yabancı dil olarak Arapça seçilmesine yönelik herhangi bir sınırlama bulunmamakla birlikte, herhangi bir dil üzerinden alınan puanlarla Anabilim Dalımız tercih edilebiliyor. Ancak, yeterli seviyeyi sağlayamayan öğrenciler için Zorunlu Hazırlık Sınıfı uygulaması gerekiyor. 2024 – 2025 eğitim – öğretim yılı için 35 kişilik kontenjan yer alıyor.
Anabilim Dalımızda çeviri tarihi, çeviri eleştirisi, çeviri kuramları, yazılı ve sözlü çeviri uygulamaları ile özel alana yönelik çeviri uygulamaları gibi dersler veriliyor. Ayrıca, bölümümüzde eğitim verilen dilin yanında ek dil dersleri de sunuluyor. Bu bağlamda, Anabilim Dalımızda Farsça ve İngilizce Ek Dil dersleri bulunuyor.
Müfredatımızda yer alan örnek dersler arasında Karşılaştırmalı Dil İncelemeleri, Çeviri Amaçlı Metin Çözümlemesi, Yazılı ve Sözlü Dil Becerisi, Yazılı ve Sözlü Çeviri Becerisi, Arap Kültürü ve Medeniyeti, Medya Çevirisi, Altyazı ve Dublaj Çevirisi, Genel Dilbilim, Hukuk Çevirisi, Sağlık ve Turizm Çevirisi gibi dersler bulunuyor. Ayrıca, Anabilim Dalımızda zorunlu staj uygulaması yapılıyor ve lisans son sınıfta öğrencilerimizin tüm lisans eğitimi boyunca edinmiş oldukları tecrübe ve deneyimlerin bir çıktısı olarak Bitirme Tezi yer alıyor.
Yeterli not ortalamasına sahip öğrencilerimizin üniversitemizde yer alan bölümlerde Çift Anadal Programı ile eğitim alması mümkündür. Aynı şekilde, Anabilim Dalımızda da programımız dışından gelecek başarılı öğrenciler için Çift Anadal Programı kontenjanımız mevcuttur.
Anabilim Dalımızdan mezun olan öğrencilerimiz, çeviri bürolarında, Dışişleri Bakanlığı gibi çeşitli devlet kurumlarında, ticari faaliyet yürüten şirketlerde ve formasyon eğitimi aldıkları takdirde Millî Eğitim Bakanlığında ya da özel kuruluşlarda eğitim alanında çalışma imkânı bulunabiliyor.
FAKÜLTENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
Fakültemiz, hem Doğu hem de Batı dilleri ve kültürleri, felsefe, sosyoloji, psikoloji, antropoloji, arkeoloji, tarih ve coğrafya gibi geniş bir akademik yelpazede eğitim ve öğretim faaliyetleri yürütüyor. Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda ve evrensel değerler ışığında, yurt içinden ve yurt dışından gelen öğrenci ve araştırmacılara bilim dallarında hizmet sunmayı hedefleyen İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, bu misyonunu uzun yıllar tek başına başarıyla sürdürüyor. Fakültede yetişen öğretim üyeleri, yeni açılan üniversitelerimizin bölümlerinin ve anabilim dallarının kuruluşunda öncülük yapıyorlar. Fakültemiz, yetiştirdiği bilim insanları, edebiyatçılar, siyasetçiler ve öğretmenlerle toplumda saygın bir yer edinmeye devam ediyor.
FAKÜLTE KULÜPLERİ, SOSYAL VE KÜLTÜREL FAALİYETLER
Edebiyat Fakültesi bünyesinde faaliyet gösteren 41 kulüp bulunmaktadır. Fakülteye bağlı kulüpler:
Antropoloji Kulübü, Arkeoloji Kulübü, Batı Dilleri Kulübü, Bilgi ve Belge Yöneticiler Topluluğu, Bilim Tarihi Kulübü, Coğrafya Kulübü, Çeviri Kulübü, Çin Dili ve Edebiyatı Kulübü, Dil Kültür Kulübü, Dilbilim Kulübü, Doğu Dilleri ve Edebiyatları Topluluğu, Edebi Eleştiri Kulübü, Ekoloji Kulübü, Felsefe Topluluğu, Fikir ve Aksiyon Kulübü, Frankofoni Kulübü, Genç Yazarlar Kulübü, İspanyol Dili ve Kültürü Kulübü, İtalyan Kültürü Kulübü, Kadın Araştırmaları Kulübü, Klasik Arkeoloji Kulübü, Klasik Filoloji Topluluğu, Konservasyon ve Restorasyon Kulübü, Kore Dili ve Kültürü Kulübü, Kültürlerarası Etkileşim Kulübü, Lehçe Konuşma Kulübü, Mitoloji Kulubü, Müzik Kulübü, Önasya Kültürleri Kulübü, Psikoloji Kulübü, Resim Kulübü, Sosyoloji Kulübü, Şehir ve Toplum Kulübü, Tarih Topluluğu Kulübü, Tarihi Coğrafya Kulübü, Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Kulübü, Tiyatro Kulübü, Türk Dili ve Edebiyatı Kulübü, Türk Dilleri Edebiyatları ve Sanatları Kulübü, Türk Kültürü ve Araştırmalar Kulübü, Ukrayna Kültürü Kulübü
BİLİMSEL PROJELER
Avrupa Birliği, Horizon 2020, Ufuk Avrupa, Erasmus+, MFİB, Newton Fonu ve Sesame gibi destek programları çerçevesinde AB ve Uluslararası Projeler Ofisi işbirliğiyle öğretim üyelerimiz tarafından yürütülen birçok proje tamamlandı veya devam ediyor. 2021-2023 yılları arasında öğretim üyelerimizin yürütücü ya da araştırmacı olarak yer aldığı projeler şunlardır: AB destekli 5 proje, diğer uluslararası fonlar tarafından desteklenen 2 proje, diğer ülkelerin kamu kurumları ve üniversiteleri tarafından desteklenen 11 proje, diğer ülkelerin özel kurumları ve STK’ları tarafından desteklenen 3 proje, Cumhurbaşkanlığı tarafından desteklenen 3 proje, TÜBİTAK ve TÜBA destekli 21 proje, ISTKA tarafından desteklenen 1 proje, TTK tarafından desteklenen 4 proje, ulusal diğer resmi kurumlar tarafından desteklenen 81 proje, diğer özel kurumlar tarafından desteklenen 9 proje ve BAP birimince desteklenen 12 proje. Toplamda 152 proje tamamlandı. Ayrıca, Avrupa Birliği, uluslararası kurum ve üniversiteler, TÜBİTAK, TÜBA ve BAP destekli 80 proje halen devam ediyor.
Fakültemiz bilimsel arkeolojik kazı projeleriyle öne çıkıyor. Fakültemiz öğretim üyelerinin başkanlık ettiği arkeolojik kazılar şunlardır:
KAZININ ADI | ŞEHİR | KAZI BAŞKANI |
Aşıklı Höyük | Aksaray | Doç. Dr. Nurcan KAYACAN |
Eşek Deresi Mağarası | Mersin | Doç. Dr. Gülsün Çiler ALGÜL |
Hacılar Büyük Höyük | Burdur | Prof. Dr. Gülsün UMURTAK |
Harşena Kalesi ve Kızlar Sarayı | Amasya | Prof. Dr. Emel Emine DÖNMEZ |
İkiztepe Höyüğü | Samsun | Doç. Dr. Aslıhan BEYAZIT |
İznik Çini Fırını | Bursa | Doç. Dr. Belgin DEMİRSAR ARLI |
Karahantepe | Şanlıurfa | Prof. Dr. Necmi KARUL |
Karahöyük | Konya | Doç. Dr. Gonca DARDENİZ ARIKAN |
Nif Dağı | İzmir | Doç. Dr. Müjde TÜRKMEN |
Oluz Höyük | Amasya | Prof. Dr. Şevket DÖNMEZ |
Perge | Antalya | Prof. Dr. Sedef ÇOKAY KEPÇE |
Sayburç | Şanlıurfa | Doç. Dr. Eylem ÖZDOĞAN |
Sefertepe | Şanlıurfa | Doç. Dr. Emre GÜLDOĞAN |
Tepecik Çiftlik | Niğde | Dr. Yasin Gökhan ÇAKAN |
ÖDÜLLER VE BAŞARILAR
Edebiyat Fakültemizin öğretim üyeleri çok sayıda ödüle ve projeye layık görülmüşlerdir. 2021-2023 yılları arasında Fakültemizin aldığı ödüllerden bazıları şunlardır:
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Urdu Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Celal Soydan 2021 yılında Pakistan’a hizmetleri nedeniyle Sitara-i-Quaid-i-Azam devlet nişanına layık görüldü.
2011 yılında Fakültemiz Slav Dilleri ve Edebiyatları Bölümü Leh Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Hacer Topaktaş Üstüner, Türkiye-Polonya ilişkileri ve Polonya tarihi alanında yaptığı çalışmalar dolayısıyla The Explorer Clup Polonya Şubesi insiyatifiyle organize edilen 2015 yılından beri Polonya’da her yıl yerli ve yabancı araştırmacı kategorisinde verilen Benedykt Polak ödülüne layık görüldü.
İstanbul Üniversitesi Edebiyat fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Samsakçı’nın Yahya Kemal’in yakın dönem Türk siyaseti ve edebiyatına dair gün yüzüne çıkmamış notları ve eserlerinin kitap halinde ilk basımı, bu süreç içerisinde gerçekleşen vasiyet davaları gibi pek çok önemli bilgiyi içeren eseri “Tütmeye Devam Eden Buhurdan: Yahya Kemal” ESKADER 2021 Kültür-Sanat Ödülleri’nde “inceleme” alanında ödüle layık görüldü.
Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Bölümü Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi Ana Bilim Dalı Dr. Öğr. Üyesi Gonca Dardeniz Arıkan 2021 Bilim Akademisi BAGEP Ödülü’nü kazandı.
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Murat ŞENTÜRK, TÜBA-GEBİP 2021 kapsamında Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) tarafından verilmekte olan TÜBA Uluslararası Akademi Ödülleri, TÜBA Üstün Başarılı Genç Bilim İnsanı Ödülleri (TÜBA-GEBİP) ödülüne layık görülmüştü.
2022 yılı Türkiye Bilimler Akademisi Üstün Başarılı Genç Bilim İnsanı (TÜBA-GEBİP) Ödülleri 28 Aralık 2022 tarihinde Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde gerçekleştirilen törende Doç. Dr. Aslı Gökçe Kılıç, Dr. Öğretim Üyesi Gaye Danışan ve Doç. Dr. Namık Kılıç’a verildi.
2023 yılında 40 ülkenin katıldığı 5. Şangay Arkeoloji Forumu’nun 2023 yılı Saha Keşif ve Araştırma Projeleri ödülünü İstanbul Üniversitesi tarafından yürütülen Karahantepe Projesi aldı.
ERASMUS İMKÂNLARI
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde 2003/2004 akademik yılında başlayan Erasmus programı, 2004/2005 Akademik Yılından itibaren öğrenci ve öğretim üyesi değişim hareketliliği açısından yoğun ve başarılı bir şekilde devam ediyor. Erasmus+ Değişim Programı çerçevesinde, Fakültemiz öğrencilere, akademik personele ve eğitimcilere sunduğu değişim imkanlarıyla bilgi birikimlerini artırmayı ve zengin bir vizyon kazandırmayı hedefliyor. Bu program, öğrencilerin farklı üniversitelerde eğitim görmelerini, dünya genelindeki güncel bilimsel gelişmeleri ve tartışmaları yakından takip etmelerini ve kendi alanlarındaki bilgi birikimlerini geliştirmelerini amaçlanıyor.
Erasmus+, iki ayrı eğitim olanağı sunuyor: öğrenim hareketliliği ve staj hareketliliği. Erasmus+ öğrenim hareketliliği, öğrencilerin başka bir Avrupa ülkesinde en az 2 ay, en fazla ise 12 ay süreyle eğitim görmelerine olanak tanırken; staj hareketliliği ise en az 2 ay, en fazla 12 ay süresince gerçekleşebiliyor. Ayrıca, Erasmus+ programına başvuracak öğrencilerin bağlı bulundukları eğitim kurumlarında ilk yılını tamamlamış olmaları gerekiyor.
İLETİŞİM
Adres: BALABANAĞA MAH. ORDU CAD. NO:6 LALELİ – FATİH/İSTANBUL
Tel: +90 212 512 21 40
E-Posta: edebiyatdekan@istanbul.edu.tr
Sosyal Medya:
Youtube: https://www.youtube.com/c/İÜEdebiyatFakültesi
Instagram: https://www.instagram.com/iu_edebiyatf/
X: https://x.com/iuedebiyatf/