İletişim Fakültesi
İLETİŞİM FAKÜLTESİ’NE GENEL BAKIŞ
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, kuruluşundan günümüze dek, ülkemizdeki iletişim çalışmalarına yön veren, Türkiye’nin ilk iletişim fakültesi ve tek Nobel ödüllü iletişim fakültesidir. Fakültemiz, yetmiş yılı aşan tarihi ve alanında yetkin güçlü akademik kadrosu ile akademiye ve sektöre eğitimli profesyoneller kazandırmaktadır.
Bu yıl 75. yılını kutlayan fakültemiz, beslendiği köklü deneyimin yanı sıra iletişim alanındaki güncel gelişmeleri takip etmekte; yıllardır ortaya koyduğu başarılarla iletişim alanına liderlik etmektedir. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi gelişim, değişim ve kalite odaklı çalışmalar sürdürürken, çağın gerekliliklerine uyum sağlayarak daima güncel kalabilmeyi ilke olarak benimsemektedir.
Ulusal ve uluslararası bilim çevrelerince ve toplumda ses getiren akademik çalışmalarla birlikte uygulama birimlerindeki öğrencilerimiz pratik çalışmalara da yoğunlaşarak sektöre emin adımlarla hazırlanmaktadır. Benimsediğimiz öğrenci odaklı eğitim anlayışıyla güçlü akademik kadromuz öncülüğünde öğrencilerimize yüksek düzeyde fayda sağlamayı amaçlıyoruz.
Türkiye’nin ilk iletişim fakültesi olan İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi uluslararası standartlardaki müfredatları, İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditesyon Kurulu (İLEDAK) tarafından akredite olmuş Gazetecilik, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Radyo Televizyon ve Sinema Programlarıyla iletişim eğitimine öncülük etmekte; değişim programları, çift ana dal ve yan dal eğitim olanaklarını öğrencilerimize sunmaktadır. Bünyesindeki uygulama birimlerinde (İletim Gazetesi, İÜWeb TV, Radyo İletişim, Ajans İstanbul İletişim ve İletişim Fakültesi Stüdyoları) öğrenciler edindikleri bilgilerin öğrencilik döneminde uygulamaya aktarılmasına imkan tanımaktadır. Sektör ile yakın işbirliğine sahip fakültemizde söyleşiler, konferanslar ve paneller gerçekleştirilmekte; film gösterimleri ve atölye çalışmaları yürütülmektedir.

DEKAN'IN MESAJI
Tarihi birikimi, entelektüel altyapısı, insanlığa sunduğu bilimsel bilginin gücü ve kapasitesi ile övünç kaynağı olan İstanbul Üniversitesi’nin önemli bir parçası olan İletişim Fakültemiz köklü deneyimden beslenmekte ve yıllardır ortaya koyduğu başarılarla iletişim alanına liderlik etmektedir. Bu yıl 75. yılını kutlayan Fakültemizin gazetecilik, halkla ilişkiler, reklamcılık, radyo, televizyon ve sinema alanlarında verdiği eğitimlerle yetiştirdiği binlerce öğrencisi iletişim sektörünün çok çeşitli alanlarında önemli görevler üstlenmekte; İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesinin bilimsel birikimi ve yenilikçi vizyonu, mezunlarımız sayesinde iletişim sektörüne güç katmakta ve yön vermektedir.
Günümüzde iletişimin yalnızca bir meslek alanı olmayıp aynı zamanda toplumu dönüştüren, kültürü şekillendiren ve geleceği inşa eden bir güç olarak değerlendirildiği gerçeğinden hareketle Fakültemiz, teorik bilgiyle pratiği harmanlayan eğitim anlayışını benimsemekte ve tüm süreçlerde öğrenciyi merkeze almaktadır. Fakültemizin güçlü akademik kadrosu, uygulama stüdyoları ve sektörel iş birlikleri ile geleceğin iletişim uzmanlarının gerekli bilgi, beceri ve yetkinliklerle geleceğin dünyasına hazırlanması amaçlanmaktadır. Öğrencilerimizi bugünün ve geleceğin dünyasına yön veren, bilgi üreten ve ayrıca bu bilgiyi etkili biçimde topluma aktarmayı sağlayan bireyler olarak yetiştirmeyi hedefleyen Fakültemiz toplumsal sorumluluk bilinci yüksek, etik değerlere bağlı, dijital ve geleneksel medyada etkin bir şekilde varlık gösteren iletişim profesyonellerini sektöre kazandırmayı sürdürmektedir.
Prof. Dr. Levent Şahin
İletişim Fakültesi Vekil Dekanı

TARİHÇE
Demokratik rejimin hüküm sürdüğü ülkelerde basının vazgeçilmezliği herkesçe kabul gören bir olgudur. Kamuoyunun eksiksiz, tarafsız ve tamamen doğru olarak bilgilendirilmesi, gücünü vatandaşların iradesinden alan bir hukuk devletinde halkın siyasi-toplumsal tercihlerini sağlıklı olarak kullanabilmesi açısından son derece büyük bir önem arz ediyor. İşte bunun bilincinde olan İstanbul Gazeteciler Cemiyeti, 1947 yılında İstanbul Üniversitesi Senatosu’na başvurarak, gazetecilik eğitimi veren bir yükseköğrenim kurumunun faaliyete geçmesini istedi. Amaç, ülkenin yaşamında önemli bir payı olan gazetecilerin bilimsel temellere dayalı, çağdaş bir eğitim ortamından geçerek yetişmeleriydi. Bu düşünceden hareketle Gazetecilik Enstitüsünün kuruluşuna öncülük eden Gazeteciler Cemiyeti Kurucu Başkanı Sedat Simavi, bir yazı hazırlayarak bunu İstanbul Üniversitesi Rektörü Ord. Prof. Dr. Sıddık Sami Onar’a sundu.
Konuyu görüşen Üniversite Senatosu, Hukuk, İktisat ve Edebiyat Fakültelerinin görüşlerine başvurdu. Bu fakültelerce kurulan özel komisyonların raporları incelendikten sonra, 1950 yılında İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi’ne bağlı olarak “Gazetecilik Enstitüsü” kuruldu. Gazetecilik Enstitüsü’nün yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 20 Haziran 1950 tarihinde onaylandı ve 29 Kasım 1950’de Türkiye’de ilk kez gazetecilik yüksek eğitim ve öğretimine başlandı. 1950-1951 ders yılında ilk öğrencilerini kabul eden ve 2 yıl süreli olarak eğitim veren Enstitü’nün müdürlüğüne Ord. Prof. Dr. Şükrü Baban getirildi. Gazetecilik Enstitüsü’nün 3 Temmuz 1950 tarih ve 7.548 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan yönetmeliğinde Enstitünün amaçları şu şekilde belirtilmiştir:
- Gazetecilik konularıyla ilgili meseleleri araştırmak,
- Gazeteciliği ilgilendiren konular hakkında ilmi ve mesleki öğretim yapmak,
- Yabancı üniversitelerin gazetecilik enstitüleriyle ilmi işbirliği yapmak,
- Uluslararası gazetecilik kongre ve konferanslarına katılmak.
Gazetecilik Enstitüsü kurulduğu zaman ortaya atılan fikirler arasında, gazetecinin okuldan yetişemeyeceği, tahsile gerek olmadığı yer alsa da, basın kuruluşları ve üniversite çevrelerinde olumlu karşılandı. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonraki dönemde ülkemizde çok partili hayata geçilmesiyle birlikte basının da üzerindeki sorumluluğun arttığı bir dönemde enformasyonun gerek elde edilmesi, gerek olumlu ve etkili bir şekilde kullanılmasının; yetenekli, bilgili ve sorumlu bir gazeteci kitlesini gerektirdiği kanısı yaygınlaştı. Bu gereksinimin yerine getirilmesinde ise bilimsel temellere dayalı, çağdaş bir eğitimin oynayacağı rolün önemi açıkça göründü. Nitekim Enstitü, açılışına rastlayan günlerde Türk basınından büyük ilgi gördü. Çeşitli konuşmacılar ve yazarlar, verdikleri demeçler ve yazdıkları yazılarla kuruluşu kutlayarak, gelecek için güzel ümitler beslediklerini açıkladı.
Aşağıdaki yazı, Enstitünün kuruluşundan bir gün önce 28 Kasım 1950 tarihinde Necdet Evliyagil imzasıyla Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlandı.
Enstitünün İlk Yönetim Kurulu Üyeleri ve Ders Programı
Gazetecilik Enstitüsü’nün kurulduğu yıldaki İdare Heyeti, İstanbul Üniversitesi’nin öğretim üyeleri arasından seçilen bir müdürle, İktisat Fakültesi profesör ve doçentleri arasından seçilen ve dört üyeden oluştu. Müdürlüğünü Ord. Prof. Dr. Şükrü Baban’ın yaptığı ve diğer üyelerinin Prof. Dr. Hıfzı Timur, Prof. Dr. Refii Ş. Suvla, Prof. Dr. Besim Darkot, Prof. Dr. Hazım Atıf Kuyucak olduğu İdare Heyetinin ilk toplantısı 10 Ağustos 1950 Perşembe günü saat 15.00’te Enstitü Müdürlüğü odasında gerçekleşti.
Enstitünün tedrisat ve araştırma programı, gazetecilik mesleğinin ihtiyaçları göz önünde tutulmak suretiyle İdare Heyeti tarafından hazırlandı ve her yıl haziran ayı içinde İktisat Fakültesi Profesörler Meclisi’ne sunuldu. Enstitünün öğretim üyeleri üniversite mensuplarıyla gazetecilik sahası ile basın konularında bilgi ve uzmanlıkları ile tanınmış kimseler arasından seçildi. Bunun yanı sıra, Enstitü İdare Heyetince, yurt dışındaki üniversitelerdeki veya meslekle ilgili kuruluşlarda uzmanlıklarıyla tanınmış kişilerin de ders vermeleri için çağrılması söz konusu oldu.
Eğitim süresi üç yıl oluyor
Enstitünün kurulduğu yıl umut edilen başarılar ile titizlikle yürütülmekte olan çalışmalar, yönetici ve öğrenci kadrosuyla gerçek hedefini buldu. 1967-68 ders yılından itibaren eğitim süresi üç yıla çıkarıldı. 1967 yılında Enstitünün yönetmeliğinde yapılan bir değişiklikle, “enstitünün amaçları arasında, basın, radyo, televizyon, ilancılık ve halkla ilişkiler alanlarına giren konularda ilmi, mesleki öğretim ve araştırma yapmak” hedeflendi. Aynı yıl ders programına halkla ilişkiler ve propaganda dersi, ilancılık ve reklamcılık dersleri ile radyo televizyon işletmeciliği dersleri eklendi. Bu tarihte yönetmelikte yapılan yeni bir düzenlemeyle Enstitü öğretimine devam eden ve sınavlarında başarılı olanlara, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi tarafından “Gazetecilik Enstitüsü Diploması” verilmeye başlandı.
Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Enstitüsü oluyoruz
1971-72 ve 1972-73 öğretim yıllarında, idari ve mali sıkıntılar nedeniyle iki yıl süreyle öğrenci kaydedemeyen Gazetecilik Enstitüsü, dolayısıyla kapatılma tehlikesiyle karşı karşıya kaldı. Ancak 1973-74 öğretim yılından itibaren yeniden öğrenci alımına başladı. Enstitü’den mezun olan ve daha sonraki yıllarda “Başlık ve Mizanpaj Tekniği – Haber Tekniği” isimli dersleri veren Doğan Heper, Enstitü’nün bu dönemlerini üzüntüyle karşıladığını ifade etti. 1973 yılında İktisat Fakültesi Genel Kurulu’nun görevlendirdiği bir komisyon, Gazetecilik Enstitüsü’nün durumunu ve Türkiye’deki yerini inceledi. İncelemeler sonunda Enstitü’nün, lise mezunlarına kısa süreli bir lisans eğitimi sağladığı ve çok kısa sürede yüksek tahsil diploması almak isteyenlere hitap ettiği anlaşıldı. Hatta birçok öğrencinin sadece subay olarak askerlik hizmetini tamamlayabilmek amacıyla Enstitü’ye kayıt yaptırdığı belirlendi. Bu durum karşısında Enstitü, yeni bir kimlik ve yapı kazanmanın gerekliliği konusunda harekete geçti ve yönetmelikte yapılan değişikliklerle, Basın-Yayın alanında uzmanlaşmak isteyenler için daha faydalı ve etkili hale getirilmesi çalışmaları yapıldı. Demokratik rejimlerde gazetecilik ve halkla ilişkilerin önemi artarken, Enstitü’nün ders programına halkla ilişkiler ve ilancılık konularında yeni dersler eklenerek adı “Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Enstitüsü” olarak değiştirildi ve üç yıllık eğitimini başarıyla tamamlayanlara İktisat Fakültesi tarafından “Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Enstitüsü Diploması” verilmeye başlandı. Söz konusu yönetmelik değişikliği, İstanbul Üniversitesi Senatosu’nda 12 Haziran 1975 tarihinde kabul edildikten sonra 1975 tarih ve 15.294 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
1975-1980 yılları arasında İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi bünyesinde Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Enstitüsü olarak faaliyet gösteren kurumda, dönemin öğretim üyeleri arasında Abdi İpekçi, Prof. Dr. Cavit Orhan Tütengil gibi isimler yer aldı. Bu dönemde ayrıca, öğrencilerin teorik bilgilerinin yanı sıra sektörde uygulama yapmalarını sağlamak amacıyla bir staj yönetmeliği hazırlandı ve Abdi İpekçi’nin desteğiyle öğrenciler Milliyet Gazetesi’nde staj yapmaya başladı. 1975 yılında yapılan yeni yönetmelik değişikliği ile “Yüksek Lisans Diploması” verilmeye başlandı.
Enstitüden Yüksekokula
1950-1980 yılları arasında otuz yıl boyunca Enstitü statüsünde eğitim veren Fakültemiz, 1980 yılında Yüksekokul statüsüne yükseldi. 1980-82 yılları arasında İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi bünyesinde Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Yüksekokulu adını aldı. 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’ndan sonra ise 1982 yılında İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü’ne bağlı olarak Basın Yayın Yüksekokulu adı altında faaliyetlerini sürdürdü ve bu tarihten itibaren eğitim süresi dört yıla çıktı.
Yüksekokul, 1983-84 eğitim öğretim yılı başında üç katlı yeni bir binaya taşındı. Aynı yıl içinde basın-yayın alanında “Doktora” eğitimine başlanmasıyla birlikte, kendi öğretim elemanlarını yetiştirme imkanına sahip olunarak yüksekokula 5 araştırma görevlisi alındı. 1983-84 öğretim yılı, Türkiye’de Yabancı Dilde Basın konulu uluslararası bir sempozyumun düzenlendiği önemli gelişmelere sahne oldu. Bu sempozyum, kendi alanında ilk bilimsel toplantı olma özelliği taşıdı. Dönemin ders veren hocaları arasında Oktay Verel, Doğan Heper, Doğan Koloğlu, Oktay Kurtböke gibi isimler yer aldı.
Bu dönemde önemli bir diğer gelişme ise Hürriyet Gazetesi’nin okula ofset baskı araçlarını bağışlaması ve Asil Nadir’in Yüksekokulumuz için bir televizyon stüdyosu kurmasıydı
Yüksekokulda öğretim 1989 yılına kadar “Gazetecilik ve Halkla İlişkiler” ile “Radyo Televizyon” adı altında iki bölümde yapılmaktayken, 1989 yılından itibaren Gazetecilik ve Halkla İlişkiler bölümleri birbirinden bağımsız hale getirilerek, öğretim “Gazetecilik”, “Tanıtım ve Halkla İlişkiler”, “Radyo Televizyon” adı altında üç bölümde yapılmaya başlandı. Öğretim, dersler ve uygulamalı çalışmalar şeklinde gerçekleşti. Derslerin amacı, kuramsal ve uygulamalı bilgilerin çağdaş araçlar ve gereçler kullanılarak bilimsel çerçevede anlatılması, açıklanması ve öğretilmesi iken, uygulamalı çalışmaların amacı ise basın-yayın alanına giren faaliyetlerin uygulanmasını ve gerçekleştirilmesini sağlamaktı. Bu çalışmalar, öğrencilerin aldıkları kuramsal bilgileri mesleki alanda kullanma yeteneklerini geliştirmek amacıyla yürütüldü.
Uygulamalı çalışmaların yürütülmesi maksadıyla yüksekokul bünyesinde 1986 yılında, öğrencilere gazetecilik eğitimini vermeyi amaçlayan İletim Gazetesi ile 13 Ocak 1989 tarihinde yine aynı amaçla İstanbul Üniversitesi Haber Ajansı (İÜHA) kuruldu. Bunları, Ekim 1988 tarihinde halkla ilişkiler alanında öğrencilere pratik uygulama imkanı sağlamayı amaçlayan Tanıtım Halkla İlişkiler Grubu izledi.
Enstitü’den yüksekokula geçildikten sonra gelişmeler birbirini takip etti. Okul bünyesinde profesyonel bakış ve amatör ruhla uygulamalı dergicilik eğitimi vermek amacıyla, Ekim 1989 tarihinde 4. Boyut Dergisi yayınlanmaya başlarken, Mayıs 1991’de Akademik Medya ve Kamuoyu Araştırmaları Grubu (Akademedya), Ekim 1991 tarihinde ise öğrencilere reklamcılık alanında kurumsal eğitim vermek amacıyla Reklam Grubu kuruldu.
Fakülte oluyoruz
İstanbul Üniversitesi Basın Yayın Yüksekokulu, 11 Temmuz 1992 tarih ve 21.281 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 3837 sayılı kanun ile “İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi” adını aldı. 1992-93 öğretim yılında, İletişim Fakültesi’nin ilk dekanlığına yüksekokul müdürü Prof. Dr. Tayfun Akgüner atandı.
Önceleri İÜ Rektörlüğü’ne bağlı olan Basımevi ve Film Merkezi, 1992 yılında Basın Yayın Yüksekokulu’nun fakülte olmasıyla birlikte İletişim Fakültesi’nin bünyesine alındı. Ders kitapları, fakültelerin süreli yayınları ve İletişim Fakültesi’nin bünyesinde çıkarılan İletim, 4. Boyut, Kaleidoskop ve Sinema Yazıları gibi yayınlar bu merkezde basıldı.
Hukuk Fakültesi’nin iki numaralı dershanesinde başlayan Gazetecilik Enstitüsü’ndeki yolculuk, bugün İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin 12 Nisan 2023’te taşındığı yeni, modern binasında devam ediyor.
Fakültemizin yeni binası, üniversitemizin ilk LEED Yeşil Bina Sertifikasına sahip akıllı binasıdır.
İletişim Fakültemiz bugün; Gazetecilik, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü olmak üzere, üç ayrı dalda lisans, yüksek lisans ve doktora eğitimi veriyor. İletişim Fakültesi bu alanlardaki araştırma, çalışma ve eğitim etkinliklerini kadrolu öğretim üyelerinin ve diğer üniversite öğretim üyelerinin yanı sıra, başarılı basın çalışanları, halkla ilişkiler uzmanları, deneyimli radyo-televizyoncular ve seçkin sinemacılar ile birlikte sürdürüyor. Böylelikle arzulanan üniversite ve alan işbirliği sağlanıyor, kuram ve uygulama birleşiyor.
Fakültemizde isteğe bağlı olarak, kontenjan dahilinde, bir yıl süreyle yabancı dil hazırlık eğitimi veriliyor.
Öğrencilerimizin her yıl aldıkları kendi alanlarına yönelik zorunlu branş dersleri yanında fakültemizdeki diğer bölümlerden seçmeli olarak alabilecekleri çeşitli dersleri de bulunuyor. İletişim Fakültesi mezunları, günümüz toplum yapısında en çok gereksinim duyulan çekirdek kadroyu ve vasıflı elemanları oluşturduklarından, iş olanakları açısından zengin, ulusal ve uluslararası güncellik açısından da seçkin bir mesleğe adım atıyor. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde daha iyi eğitim vermek, alanlarında başarılı akademisyenler yetiştirmek amacıyla sürekli bir yeniden yapılanma mevcuttur. Bu yapılanma doğrultusunda öğrencilerin nasıl bir eğitim istedikleri araştırılmakta ve alınan sonuçlar dönemsel olarak değerlendirilmektedir.
.
AKADEMİK KADRO
Gazetecilik Bölümü
| Bölüm Başkanı | Prof.Dr. ASLI GÖNENÇ |
|---|---|
| Bölüm Başkanı Yrd. | Prof.Dr. GÜVEN NECATİ BÜYÜKBAYKAL |
| Bölüm Başkanı Yrd. | Dr.Öğr.Üyesi NECLA ODYAKMAZ ACAR |
Genel Gazetecilik Anabilim Dalı
- Prof.Dr. MURAT ÖZGEN ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
- Prof.Dr. ALİ MURAT VURAL
- Prof.Dr. ASLI GÖNENÇ
- Prof.Dr. AYŞE CEYDA ILGAZ BÜYÜKBAYKAL
- Prof.Dr. BELKIS ULUSOY
- Prof.Dr. BURCU KAYA ERDEM
- Prof.Dr. ENVER ÖZGÜR GÖNENÇ
- Prof.Dr. GÜVEN NECATİ BÜYÜKBAYKAL
- Prof.Dr. MELTEM BOSTANCI
- Prof.Dr. ŞEBNEM ÇAĞLAR
- Prof.Dr. UĞUR GÜNDÜZ
- Doç.Dr. HÜLYA SEMİZ TÜRKOĞLU
- Doç.Dr. İBRAHİM SENA ARVAS
- Doç.Dr. RABİA ZAMUR TUNCER
- Dr.Öğr.Üyesi ERSİN TURAN
- Öğr. Gör. Dr. YUSUF ZİYA AY
- Arş.Gör.Dr. AHMET KADRİ KURŞUN
- Arş.Gör.Dr. MESUT İRİS
- Arş.Gör.Dr. YEŞİM AKMERANER KÖKAT
- Arş.Gör. RECEP KUTLUAY KESKİN
- Arş.Gör. TANSU AKDEMİR İRİS
İletişim Sosyolojisi Anabilim Dalı
- Prof.Dr. ARZU KİHTİR ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
- Prof.Dr. NURDOĞAN RİGEL
- Doç.Dr. HEDİYE ESRA ARCAN
- Doç.Dr. OYA MORVA
- Dr.Öğr.Üyesi NECLA ODYAKMAZ ACAR
- Arş.Gör. AYŞE TEMİZKAN
- Arş.Gör. EREN ÜNAL
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
| Bölüm Başkanı | Prof.Dr. EMİNE YAVAŞGEL |
|---|---|
| Bölüm Başkanı Yrd. | Prof.Dr. SEVİMECE KARADOĞAN DORUK |
| Bölüm Başkanı Yrd. | Doç.Dr. BETÜL ÖNAY DOĞAN |
Araştırma Yöntemleri Anabilim Dalı
Halkla İlişkiler Anabilim Dalı
Kişilerarası İletişim Anabilim Dalı
Reklam Anabilim Dalı
- Prof.Dr. ABDULLAH ÖZKAN ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
- Prof.Dr. AYŞE MELAHAT KALAY
- Doç.Dr. BETÜL ÖNAY DOĞAN
- Doç.Dr. BURCU ZEYBEK
- Doç.Dr. NİLNUR TANDAÇGÜNEŞ
- Doç.Dr. OĞUZ KUŞ
- Doç.Dr. ÖZLEM KALAN
- Arş.Gör. ABDULBAKİ ÖZTÜRK
- Arş.Gör. İLAYDA GİRİTLİ
Radyo-Televizyon Anabilim Dalı
- Prof.Dr. CEYHAN KANDEMİR ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
- Prof.Dr. AYŞEN GÜL
- Prof.Dr. GÜLİN TEREK ÜNAL
- Prof.Dr. NİLÜFER TİMİSİ NALÇAOĞLU
- Doç.Dr. ALİ BARIŞ KAPLAN
- Doç.Dr. FIRAT TUFAN
- Doç.Dr. İSMAİL ÇAĞLAR
- Doç.Dr. MESUT AYTEKİN
- Doç.Dr. ONUR AKYOL
- Doç.Dr. ÜMİT SARI
- Doç.Dr. ZEYNEP EKİN BAL
- Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖNGÖREN
- Arş.Gör.Dr. DAMLASU TEMİZEL
- Arş.Gör.Dr. EMRE KOPARAN
- Arş.Gör. BETÜL YÜNCÜOĞLU
- Arş.Gör. ÖZGÜR SARIKAYA
Sinema Anabilim Dalı
- Prof.Dr. ŞÜKRÜ SİM ( Ana Bilim Dalı Bşk. )
- Prof.Dr. EMİNE NİLÜFER PEMBECİOĞLU
- Prof.Dr. ERGÜN YOLCU
- Prof.Dr. HASAN AKBULUT
- Prof.Dr. MURAT İRİ
- Prof.Dr. SEÇKİN ÖZMEN
- Doç.Dr. AHSEN DENİZ MORVA KABLAMACI
- Doç.Dr. BERCESTE GÜLÇİN ÖZDEMİR
- Doç.Dr. ESRA GÜLAY ER PASİN
- Doç.Dr. GİZEM PARLAYANDEMİR SAYAN
- Doç.Dr. İLKAY NİŞANCI
- Doç.Dr. ÖZGÜ YOLCU
- Doç.Dr. ÖZLEM ARDA
- Doç.Dr. YÜKSEL BALABAN
- Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SARI
- Dr.Öğr.Üyesi SÜLEYMAN TÜRKOĞLU
- Öğr. Gör. Dr. ESMA SANCAR
- Arş.Gör.Dr. BURAK IRMAK
- Arş.Gör. CANER ERDOĞAN
BÖLÜMLERİN TANITIMI
Türkiye’de iletişimin öncü ekolü olan İletişim Fakültemiz üç bölümden oluşuyor:
- Gazetecilik
- Halkla İlişkiler ve Tanıtım
- Radyo, Televizyon ve Sinema
Gazetecilik Bölümü
Gazetecilik Bölümümüz, mesleki standartların ve çalışan niteliğinin yükselmesine odaklı eğitim programı uyguluyor. Bölümde geleneksel medyanın yazılı mecraları olan gazete ve dergilerin yanı sıra yeni medyanın en önemli mecralarından olan internet gazeteciliği alanında çalışacak profesyonellerin yetiştirilmesi amaçlanıyor. Fakülte bünyesinde öğrencilerimiz tarafından hazırlanan İLETİM-İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetesi, derslerde verilen kuramsal bilgilerin uygulamada hayata geçirilmesi ve öğrencilerin deneyim kazanması açısından önem taşıyor.
Oluşturulan havuz sistemi aracılığıyla, eğitim-öğretim yaşamları süresince özgün ve yaratıcı dijital içerikler üretebilecek ve yönetebilecek; dünyayı, gündemi analiz edecek bilimsel ve uygulamalı bir eğitim sisteminin içinde yetişecekleri ve her şeyden önemlisi, bölüm sınırlarının olabildiğince esnek hale geldiği tam donanımlı iletişimciler yetiştirmeye çalışılıyor; öğrenciler tüm bölümlerden uzmanlaşmak istedikleri alan ve alt alanlarda ders seçimi yaparak spesifik kariyer planlamalarını gerçekleştiriyor.
Kabul Koşulları: Üniversite Sınavında bu bölümü kazanmış olmak.
Mezuniyet Koşulları: Tüm derslerden başarılı olarak, toplamda 240 AKTS’yi (her dönem en az 30 AKTS olacak şekilde) tamamlamış olmak.
Mezunların İstihdamı: Gazetecilik mezunlarımız, etik kurallar çerçevesinde, toplumu bilgilendirmek amacıyla, yazılı medya kuruluşlarında olduğu kadar görsel ve işitsel medya kuruluşlarında da, özellikle haber merkezlerinde, görev üstlenebilecek düzeyde eğitim alıyorlar. Bölüm mezunları, çeşitli kuruluşlarda basın danışmanlığı; gazete ve dergilerde muhabir, editör, redaktör, sayfa tasarımcısı, internet haberciliği ve editörlüğü gibi pozisyonlarda çalışabiliyor.
GAZETECİLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİ UYGULAMA VE STAJ BİRİMİ
İletim Gazetesi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerinin uygulama gazetesidir. Ekim 1986’da yayın hayatına başlayan İletim, o tarihten bugüne İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerinin mesleğe ilk adımı attıkları yer olmakta. Derste verilen teorik bilgilerin uygulamaya aktarılabilmesi amacı ile yayına başlayan İletim Gazetesi, günümüz basın dünyasının çeşitli kademelerine pek çok başarılı çalışan yetiştirmiştir.
Teorik eğitimle bezenmiş öğrencilerin, uygulama eksikliklerini gidermek amacını taşıyan gazetede, öğrenciler, yayın sürecinin ilk bölümü olan haber yazma ve fotoğraf aşamasından başlayarak, masaüstü yayıncılık sisteminin tüm safhalarında pratik eğitim alıyorlar. Eğitim, Bilim, Yaşam, Kültür-Sanat, İletişim, Teknoloji, Söyleşi, Spor, Sağlık gibi sayfaların yer aldığı gazetenin kadrosu gönüllü çalışan öğrencilerin yanı sıra daimi kadroda bulunan öğrenciler ve danışman araştırma görevlilerinden oluşmakta.
Fakültemiz üçüncü sınıf öğrencileri isteğe bağlı olarak İletim Gazetesi’nde, öğretim elemanlarının denetiminde staj yapabiliyorlar.
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümümüzün öğrencilerine kazandırmayı amaçladığı temel yetenekler aşağıda belirtildiği şekilde özetlenebilir:
- Halkla İlişkiler ve Tanıtım disiplini ve ilişkili olduğu disiplinlere ilişkin kuramsal bilgi donanımı, alana özgü araştırma yöntem ve teknikleri kullanabilme ve bilimsel veri elde etme becerisi,
- İletişim alanındaki yasal düzenleme ve işlemleri kavrama,
- Disiplinler arası araştırma ve bilgi birikimi sağlama,
- Eleştirel bakış açısı kazanabilme,
- Özgün çalışmalar ortaya koyabilme, mesleki etik konusunda duyarlılık kazanma.
Bu amaçlar neticesinde ise öğrencilerin aşağıda belirtilen hedeflere ulaşılması amaçlanıyor:
- Kuramsal ve uygulamalı bilgileri ile toplumsal olgu ve olayları çok boyutlu olarak düşünebilir.
- Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanabilme becerisine sahip olur.
- Diğer disiplinler ile iletişim alanı içindeki etkileşimi değerlendirebilir.
- Yorum ve eleştiri becerisini kullanır.
- Sektörel değişim ve gelişime ayak uydurabilir.
- Alanında çalışmaya başlamadan önce gerekli donanımı kazanır.
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümümüz öğrencileri bölümden mezun olduktan sonra Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Kişilerarası İletişim, Kurumsal İletişim, Yeni Medya ve İletişim Yönetimi, Reklamcılık gibi çeşitli yüksek lisans programları ile Halkla İlişkiler ve Tanıtım doktora programında lisansüstü eğitimlerine devam etme olanağına da sahip oluyor.
Kabul Koşulları: Üniversite Sınavında bu bölümü kazanmış olmak.
Mezuniyet Koşulları: Tüm derslerden başarılı olarak, toplamda 240 AKTS’yi (her dönem en az 30 AKTS olacak şekilde) tamamlamış olmak.
Mezunların İstihdamı: Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümünde hem kuramsal eğitime hem de uygulamaya ağırlık verilmesi öğrencilerimizin profesyonel yaşamlarında başarıya ulaşmalarına ve topluma yön veren, göz önünde olan çalışmalara imza atmalarına temel oluşturuyor. Bölüm mezunları, özel ve kamu kurumlarının halkla ilişkiler ve tanıtım departmanlarında, reklam ajanslarında ve sosyal medya danışmanlığı şirketlerindeki çeşitli pozisyonlarda çalışabiliyor.
HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİ UYGULAMA VE STAJ BİRİMİ
Ajans İstanbul İletişim
Geçmişten günümüze iletişim sektörüne önemli isimler kazandırmış ve bu sektörde çalışmalarını sürdürmekte olan İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, etkili iletişim uygulamalarını kullanarak geleceğin iletişimcilerini yetiştirmeye devam ediyor. Bu uygulamalardan biri olan Ajans İstanbul İletişim, 15 Mart 2016 tarihinde çalışma hayatına başladı.
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü’nün uygulama birimi olan Ajansımız, öğrencilere teorik bilgilerini pratiğe dökme olanağını sunuyor. Proje hazırlama, etkinlik planlaması ve yönetimi, metin yazımı, içerik üretimi, reklam gibi alanlarda uygulamalar yapan Ajansımız, her geçen gün yükselen ivmesiyle birçok başarılı etkinliğe imza atarak, sektörün önde gelen isimlerini ve öğrencilerimizi bir araya getiriyor.
Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü
Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümümüzün öğrencilerine kazandırmayı amaçladığı temel yetenekler aşağıda belirtildiği şekilde özetlenebilir:
- Radyo, televizyon ve sinema alanının ilişkili olduğu kavramları değerlendirebilme ve diğer disiplinlerle bağlantılarını kurabilme,
- Radyo, televizyon ve sinema metinleri inşa edebilme, görüntüleme ve yayınlama ekipmanlarını kullanabilme,
- Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo televizyon sinema alanı arasındaki ilişkiyi kurabilme ve derinlemesine kavrayabilme,
- Kuramsal ve uygulamalı olarak bir bilimsel araştırmanın nasıl yapılması gerektiğini kurgulayabilme,
- Yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde sanatsal, siyasal, ekonomik, kültürel ve toplumsal yapıların dinamiklerine ve bu dinamiklerin kavranmasına yönelik bilgiye sahip olabilme.
- yüzyılda Radyo, Televizyon ve Sinema alanı dijitalleşme süreci ile yeni araç ve mekanlarda varlığını sürdürüyor. Bu bağlamda dijital alanlar, tüm medya içerik üreticilerine ve kullanıcılarına yeni imkanlar sunuyor. Geleneksel medya anlayışının değişimi sonucunda Fakültemiz programlarında da yenilikçi yaklaşımlar içeren derslere ve uygulamalara yer verilmeye başlandı. Sosyal medya mecralarının hayatın her alanına sirayet ederek gündemi belirlemesi sebebiyle geleneksel medyayı da göz ardı etmeden bugüne ve hatta geleceğe de ışık tutan bir eğitim müfredatının belirlenmesine dikkat ediliyor. Bu doğrultuda var olan eğitim müfredatı, öğrencilerin ve sektörün ihtiyaçları çerçevesinde düzenli aralıklarla gözden geçiriliyor.
Kabul Koşulları: Üniversite Sınavında bu bölümü kazanmış olmak.
Mezuniyet Koşulları: Tüm derslerden başarılı olarak, toplamda 240 AKTS’yi (her dönem en az 30 AKTS olacak şekilde) tamamlamış olmak.
Mezunların İstihdamı: Bölüm mezunları, radyo, televizyon ve sinema sektöründe, sunuculuk, spikerlik, muhabirlik, kameramanlık, yapım asistanlığı, yönetmenlik, ses teknisyenliği, senaristlik ve metin yazarlığı gibi çeşitli pozisyonlarda çalışabiliyor.
RADYO TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ ÖĞRENCİ UYGULAMA VE STAJ BİRİMİ
İLETİŞİM FAKÜLTESİ STÜDYOLARI/İÜWEBTV
Uygulama derslerinin de yapıldığı bu uygulama birimlerinde montaj ünitesi, kameralar, aktarma üniteleri ve ekipmanları yer alıyor. Öğrenciler, Belgesel Film, Film Yapımı ve Televizyonda Program Yapımı gibi derslerin uygulamalarını burada yapabiliyor; çektikleri belgesel filmlerini, kurmaca filmleri ve reklam filmlerini stüdyoda kurgulayabiliyor. Bölümümüzde yer alan İÜWEBTV Görüntülü Haber Servisi’nde staj yapan öğrencilerimiz, televizyon haberciliğinin tüm aşamalarıyla ilgili pratik bilgiler elde ediyorlar.
Öğrencilerimiz, radyo yayıncılığı ve yapımcılığı konusunda aldıkları kuramsal eğitimi, yerel yayın yapan Radyo İletişim’de uygulamaya dönüştürüyorlar. Öğrencilerin Radyo İletişim’deki çalışmaları; yapım ve yayın aşamalarının her adımını ve her alanını içermekte. Öncelikle programı yapılacak konuda araştırma yapılmakta, ses kayıtları vb. materyaller toplanmakta, yapılan araştırmalardan yola çıkılarak, oluşturulan konsepte uygun metin yazılmakta, radyo arşivinde müzikler ve efektler seçilmekte, program canlı yapılmayacaksa montajı yapılmaktadır. Tüm bu aşamaların her birinde öğrenciler çalışarak, eğlence, kültür-sanat, haber, magazin ve belgesel türünde programlar üretiyorlar.
Bunların yanı sıra öğrenciler kendi ilgi ve çalışmaları sonucu oluşturdukları program formatlarını, program öneri formu biçiminde düzenleyerek, programın türü, yayın süresi, periyodu, yayın dönemi, yapım özellikleri ile ilgili bilgileri de ekledikten sonra yayın kuruluna sunabilmektedirler. Yayın kurulunun onayladığı program önerilerini gerçekleştirmeleri için öğrencilere elverişli bir uygulama ortamı sağlanmaktadır. Radyo İletişim’de yaptıkları programların kayıtlarını alan öğrenciler, bu kayıtları ulusal çapta radyo programcılığı ve yayıncılığı ile ilgili yarışmalara gönderebildikleri gibi, mezun olduktan sonra iş başvurularında referans olarak da kullanabilmektedirler.
FAKÜLTENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
- Köklü Tarih:Fakültemiz Türkiye’nin ilk ve Nobel Ödüllü tek İletişim Fakültesi olma özelliği ile öne çıkıyor.
- Geniş Program Yelpazesi:Fakültemizde iletişim alanında birçok farklı disiplinde lisans ve lisansüstü programlar bulunuyor.
- Alanında Uzman Öğretim Kadrosu:Fakültemizde görev yapan öğretim üyeleri, alanlarında uzmanlaşmış ve geniş bir tecrübeye sahip akademisyenlerdir.
- Uygulamaya Yönelik Eğitim:Fakültemiz, öğrencilerine teorik bilginin yanı sıra pratik beceriler kazandırmayı hedefleyen bir eğitim sunuyor. Staj imkanları ve saha çalışmaları ile öğrencilerin sektördeki uygulamaları deneyimlemesi sağlanıyor.
- Uluslararası İşbirlikleri ve Değişim Programları:Fakültemiz, uluslararası düzeyde çeşitli üniversitelerle işbirlikleri yaparak, öğrenci değişim programları ile uluslararası deneyim kazanma fırsatı sunuyor.
- Çok Kültürlü Ortam:Tarihi Yarımada’da yer alan Fakültemiz, öğrencilerimize kültürel çeşitlilik ve farklı perspektifler sunuyor. Bu da öğrencilerin iletişim alanında daha geniş bir bakış açısı kazanmalarına olanak tanıyor.
FAKÜLTE KULÜPLERİ, SOSYAL VE KÜLTÜREL FAALİYETLER
İstanbul Üniversitesi Film Yapım Yönetim Kulübü: Film Yapım Yönetim Kulübümüz, bünyesinde üniversite öğrencilerinin sinema teorisini geliştirmek hem de saha tecrübelerini arttırarak sektöre hazırlamak amacı taşıyor. Sinema, önemli bir sanat olmasının yanı sıra hayata başka pencerelerden bakma imkânını sağlayan bir yaşam kaynağıdır, bu bakış açısını içselleştiren kulübümüz, film izleme ve film eleştirileri günleri de düzenliyor.
İstanbul Üniversitesi Fotoğraf Kulübü: 2016 yılında kurulan Kulübümüz, fotoğraf çekmek isteyen ve kendini bu konuda geliştirmek isteyen öğrencilerimize kendilerini geliştirmek ve sektörel bağlantı kurmak için ortam sağlamayı hedefliyor.
Sinema Topluluğu Kulübü: Öğrencilerimizin sinemaya yönelik derslerde edindikleri bilgileri tartışabildikleri, sinema sektörün önde gelen yapımlarına ilişkin değerlendirmelerin yapıldığı Sinema Topluluğu Kulübümüz öğrencilerimizi sinema sektörüne hazırlamayı hedefliyor.
Reklamcılık Kulübü: Reklamcılık Kulübümüz, öğrencilerinin reklamcılığa ilgisi, öğrenme isteği ve enerjisiyle doğdu. İyi bir iletişimci olmanın yanı sıra reklam konusunda da uzmanlaşmak isteyen öğrencilerimiz bir araya geldiler ve reklam derslerinde öğrendikleri teorik bilgileri uygulamaya dökmek, reklam yaratma sancılarını, beyin fırtınalarını birlikte deneyimlemek ve yeteneklerini keşfetmek için yola çıktılar. Reklamcılık Kulübü, sosyal sorumluluk çalışmaları, reklam uygulamaları tasarlamanın yanı sıra reklam sektöründen konukların ağırlandığı, atölye çalışmalarının yapıldığı etkinlikler düzenlemeyi de hedefliyor. Kulübümüz, danışman desteğiyle öğrencilerin kendi potansiyellerini keşfetmesine ve reklam sektörünün ihtiyaç duyduğu yetenekli reklamcıların yetişmesine olanak sağlamayı amaçlıyor.
Dijital İletişim Kulübü: Dijital İletişim Kulübümüz öğrencilerin dijital iletişim süreçlerine ilişkin yetkinlik, bilgi ve becerilerini arttırmak için sektörle işbirliğine yönelik girişimleri hayata geçirmektedir. Kulüp kapsamında gerçekleştirilen etkinlikler doğrultusunda öğrencilerin kendi potansiyellerini keşfetmeleri ve bu alanda yetkin dijital iletişim uygulayıcılarının yetiştirilmesi amaçlanıyor.
TV Haberciliği ve Programcılığı Kulübü: Türkiye televizyon haberciliği ve programcılık tarihine adını yazdırmış çok sayıda haberci, gazeteci ve programcı yetiştiren Fakültemiz, yeni medya çağının gerekliliklerine uyum sağlayarak sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünün yetişmesine katkı sağlamayı sürdürüyor. TV Haberciliği ve Programcılığı Kulübü’nün çıkış noktası olan bu vizyon ışığında habercilik ve programcılık donanımına yönelik atölye çalışmaları yapmak, sektörün önde gelen isimlerinin konuşmacı olarak katılacağı bilgilendirici söyleşiler düzenlemek, öğrencilerimizin kişisel, mesleki ve akademik gelişimine katkı sağlamak kulübün başlıca amaçları arasında yer alıyor.
Tiyatro Kulübü: Öğrencilerimizin tiyatroya duydukları ilgi ortak paydasında bir araya geldikleri Tiyatro Kulübümüzde üyeler daha önce yazılmış tiyatro eserlerini okumakta ve aynı zamanda kendi tiyatro oyunlarını yazmaktadır.
ERASMUS İMKÂNLARI
Fakültemizin ERASMUS öğrenim hareketliliği ve staj hareketliliği kapsamında her sene değişmekle beraber ortalama 20 üniversite ile iş birliği mevcuttur.
TANITIM VİDEOLARI
Bölüm hocalarımız Fakültemizi anlatıyor:
Öğrencilerimiz ve mezunlarımız Fakültemizi anlatıyor:
İLETİŞİM
- Gazetecilik: Arş. Gör. Dr. MESUT İRİS
- Halkla İlişkiler ve Tanıtım: Arş. Gör. ABDULBAKİ ÖZTÜRK
- Radyo Televizyon ve Sinema: Arş. Gör. CANER ERDOĞAN